گرافیک از واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه ست که مربوط میشود به طرح زدن [۱] و طراحی [۲]. تعریف دیگر از گرافیک هر کار و یا شیوهٔ مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز و یا از انگاره آن است. وبنابر این همهٔ پدیدههایی را در بر میگیرد که ایجاد شدهاند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.
هنرهای گرافیک شامل کشیدن، طراحی کلیشه وگراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است. صنایع گرافیک شامل همهٔ تکنیک هاو فعالیتهایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا میکنند.[۳] طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری است که از آمیزش تصویرها، واژههاو ایدهها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و به ویژه در او تاثیر مشخصی بنهد. [۴]
گرافیست [۵] پیشهای است در هنرها و صنایع گرافیک [۶] همچون طراحی گرافیک. [۷]
تاریخ هنر گرافیکصدها نگاره در غارشووه Chauvet درجنوب فرانسه که در سی هزار سال پیش از میلاد مسیح طراحی شدهاند [۸] ، نگاره های غار لاسکاوکس Lascaux، ( چهارده هزار سال پیش از میلاد مسیح) ، نگاره های شکارچیان در غار بیمبتکا Bhimbetka در هندوستان،( هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح) [۹]، نگاره بومیان آفریقا در غار سیاربرگ آفریقای چنوبی ( هزار سال پیش از میلاد مسیح)[۱۰] وبسی دیگر از این غار نگارها در دیگر نقاط جهان به همراه تولد خط به آوند زبان نوشته شده در سه یا چهار هزار سال پیش از میلاد، همه نشانههایی بارز هستند از تاریخ گرافیک و رشتههای وابسته به آن. [۱۱]
نگاره های نخستیننگاره های اسب ها در غار شووه
نگاره یک اسب در غار لاسکاوکس
نگارهای در غار بیمبتکا در هندوستان
نگاره روی سنگ بومیان استرالیا در پارک ملی کاکادو، در هنر گاه اوبیر[۱۲]
خطلانت اینگچی هسو (蘭亭序) یا "درآمدی بر شعرهای سروده در تالار ارکید" نوشتهی خطاط نامی چین ونگ خیژی. در سال 353 میلادی [۱۳]
چرک نویس تمرینی یک خطاط مصری با متنی کاهنانه، سلسله هجدهم، عهد سلطنت آمنهات [۱۴] اول در ۱۵۱۴-۱۵۹۳ پیش از میلاد.[۱۵]
نمونه ای از خط چینی به نوشتهی خطاط ون ژنمینگ [۱۶]. متن آوند نتیجه گیری است از شرح زندگی نی زان [۱۷] به قلم خیو ینگ [۱۸] . سلسله مینگ ، ۱۵۴۲ میلادی
نوشتهای مصری با یاری از نمادها . این نوشته بخشی از پاپیروس انی می باشد. پاپیروس انی نمونه ای از کتاب مرگ است برای نویسنده ای بنام انی. ۱۲۷۵سال پیش از میلاد. [۱۹]
نخستین کتابهای گرافیک: اسلیمیکتابهای دینی بهترین مثال برای طراحی گرافیک میباشند. از جمله این کتابها میتوان کتابهای انجیل را که در قرنهای ششم تا نهم میلادی در صومعههای ایرلند، اسکاتلند و انگلیس وجود داشت نامبرد. چهار نمونه از کارهای گرافیک در این کتابها را در اینجا نشان میدهیم. این کتابها از کارهای گرافیکی عربها و مسلمانان تاثیر پذیرفتهاند. مسلمانان که نمیتوانستند مانند یونانیان و رمیها از شکل انسان در تزیین ساختمانها و کتابهای خود استفاده برند. شکلهای هندسی و خط نگاری را برای ایجاد طرحهای تزیینی انتزاعی بکار بردند واز این رو اروپائیان این کارهای گرافیک را اسلیمی آرابسک [۲۰] (عربوار) میخوانند. [۲۱]
برگی از انجیل دستنویس لیندیز فارن [۲۲]، در پایان قرن هفتم یا اوائل قرن هشتم.
یک کار گرافیک از انجیل دستنویس لیکفیلد [۲۳] مربوط به قرن هشتم.
صفحهٔ آغاز انجیل مارک در کتاب دورو [۲۴] مربوط به قرن هفتم.
طراحی گرافیک راهبان ایرلندی در کتاب کلز [۲۵] استفاده از آرابسک را به اوج زیبایی رساندهاست. هر صفحهٔ این انجیل با طرحی گرافیک آغاز میشود. مربوط به قرن ششم تا نهم
کارهای گرافیک در قرآنهای دستنویسدر کشورهای اسلامی کهن ترین طرحهای گرافیک و خطاطی را میتوان در قرآنهای خوشنویس یافت که با مرکب سیاه روی کاغذهای زرین با خطوط زاویه دار مانند خط کوفی نوشته شدهاند. خطوط قرآنی در قرن هشتم میلادی آشکار شدند و در قرن دهم به کمال رسیدند.. بعدها صفحه آرایی و حاشیه کاری و تذهیب دیگر پیچیدگیهای تکنیکی تنها از لحاظ تزیین به وچود آمد. در قرن دواردهم خط نسخ ابداع شد که دیگر زاویهای نبود و از فرمهای هلالی شکل گرفته بود و این خط در سراسر جهان اسلام گسترده شد. ورفته رفته شیوههای دیگر مانند محقق، ریحان، ثلث، نسخ، رقاع و توقیع ابداع شد. واین خطوط در تزیین مساجد و ظروف سفالی و ابزار فلزی و پارچه بافی به کار گرفته شد.[۲۶]
برگی ازکار گرافیکی ایرانی در قرآن دستنویس، قرن یازدهم میلادی.
برگی ازکار گرافیکی در قرآن مصری دوره عباسی، در قرن نهم یا دهم میلادی.
برگی ازکار گرافیکی در قرآن ایرانی دستنویس دوره تیمور در ازبکستان، قرن پانزدهم میلادی.
برگی ازکار گرافیکی در قرآن کوفی دستنویس در قرن دوازدهم.
خطاطی و خوشنویسیخوشنویسی و خطاطی در طول تاریخ و درمیان همهٔ اقوام ارجمند بودهاست.از خطاطی فصیح و با شکوه برای رسمیت دادن به پیمان نامهها و تعهدات رسمی استفاده میشود. برای نمون در این قباله یا ارکوند [۲۷] آلمانی زیبایی طراحی گرافیک به این برگه رسمیت داده و پیام آور ارزش این قبالهاست.[۲۸]
هنر خطاطی گرافیک همچنین از رازگونهای معنوی برخوردارست که با دل و احساس بیننده رابطه برقرار میکند. این چنین است که در نوشتن کتابهای دینی و شعری از این هنر استفاده میشود تا در خواننده احساسی آشاوان پدید آورد. هنر خطاطی در صومعههای غرب به وسیله راهبان به وجود آمد. [۲۹]
درکشور چین درطول قرون از خطاطی برای رساندن رابطههای معنوی و افکار فیلسوفانی چو ن کونفسیوس و افکار مکتبهای صدگانه فلسفه (諸子百家; zhūzǐ bǎijiā") استفاده میشود. هنر خوشنویسی در چین به دو هزارسال پیش از میلاد بازمیگردد. [۳۰]
هنر خطاطی چین در قرن سوم پیش از میلاد شاید به وسیلهٔ هنرمندان فراری در زمان جنگهای استانهای چین وارد کره شد. خطاطی در عصر آسوکا (۶۴۶-۵۵۲) وارد ژاپن شد، این در هنگامی بود که ژاپنیها به مذهب بودا گرویدند و سایر ویژگیهای فرهنگی چین و کره را پذیرفتند. ژاپنیها شعرهای چار بیتی هایکو [۳۱] را با خط زیبا بر روی پرچمها مینو یسند و آنها را برای تزیین جشن هایشان بکار میبرند.[۳۲]
کارهای گرافیک و مینیاتوردر این مینیاتور مریم و کودکش عیسی در انجیل ابی [۳۳] (قرن دوازدهم) بسیاری از اصول طراحی گرافیک پایه گذاری شدهاست. مینیاتورهای انجیل به شدت از نخستین نقاشیهای کلیسایی تاثیر پذیرفته بودند. پانلهای نقاشی قرن سیزدهم با رنگ آمیزی طلایی و دیگر رنگهای روشن از نقاشیهای بیزانتین [۳۴] تاثیر گرفته بود. [۳۵]
در این مینیاتور ایرانی لیلی و مجنون از سرودهٔ نظامی گنجوی(نیمه دوم قرن شانزدهم) سطحهای تصویر و پرسپکتیو به استادی شکسته شده و بااستفاده از خط نویسی پیام شاعر در چند سطح مختلف رسانده شدهاست.[۳۶]
مینیاتوری از رضا عباسی مربوط به قرن شانزدهم. سادگی طرح گرافیک و در عین حال هماهنگی ترکیبی رنگها در اثر هنری.
گرافیستهای ایرانی دربار هند، میر سید علی و عبدالسناد خان در نیمهٔ دوم قرن شانزده شیوه مینیاتورهای ایرانی را با نقاشی هندی آمیخته و آنرا غنی تر ساختند. ترکیببندی گرافیک در این مینیاتور قرن هیجدهم هندی نشانه بارزی از این تاثیر است. [۳۷]
ترکیببندیهای گرافیک در نقاشیهای آسیایی چین و ژاپن و ویتنامدر این چاپ چوبی ژاپنی کار توشوسی شاراکو، [۳۸] در انتهای قزن هجدهم بسیاری از سادگیهای ترکیب گرافیک دیده میشود. این سادگی درسطوح رنگی یک بعدی و ترکیببندی استادانه با تضاد رنگهای گرافیکی کاربه چشم میخورد. چاپهای ژاپنی تاثیر عمیقی برهنرمندانی چون تولوز لوترک داشت.[۳۹]
طراحی و قلم گیری گرافیکی در این نقاشی چینی کار ما لین Ma Lin, در ابتدای قرن سیزدهم با شکستن تناسبهای اندازهای، به صورتی که فرد جلوی تابلو بسیارکوچکتر از شخص عقبی است و فرم درختها که به اهمیت شخصیت اصلی تابلو میافزاید در کارهای مدرن گرافیک تقلید میشود. [۴۰]
این نقاشی دیواری سلسله تانگ در قرن هفتم با سادگی طراحی استادانه و استفاده هوشمندانه از ترکیبهای موازی سلاحها کلاههای قرمز و چکمههای سیاه سربازان و هماهنگی ترکیبی رنگها پیش آهنگ پوسترهای گرافیک مدرن است. [۴۱]
این طرح چاپ دستی ویتنامی دونگ هو Dong Ho با کنده کاری روی چوب به معنای مدرن گرافیک ترکیببندی گرافیکی است که قدرت بارز آن چشمگیرست.[۴۲]
تزیینات گرافیک روی ظروفطرح های گرافیک از دیر باز برای تزیین ظروف و گلدان ها و دیگر وسایل به کار گرفته شده اند.
گلدان یونانی با طراحی گرافیک کشتی پلسوس و آتلانتا در بازی های در سوگ مرگ شاه پلیاس. پاداش برنده کشتی که پوست و سر گراز کالیدون است در زمینه ی طرح تصویر شده است . نامها با الفبای شالیکز در ابوآ نوشته شده است. (۵۵۰ پیش از میلاد)
این طراحی مینی مالیست لکلک ها در لبه گلدان، سک شکاری در زیرنگاره ی لکلک ها و بالاخره بز کوهی با شاخی شگرف در گلدان ایرانی یافته شده در شوش مربوط به پنج هزار سال پیش از میلاد است.[۴۳]
این کوزه ایرانی در موزه متروپولیتن نیو یورک یک شاهکار طراحی مینیمالیست از بز کوهی است. که در جهار هزار سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده و در حفاری های تپه سیالک پیداشده است .[۴۴]
این کوزه یکی دیگر از یافته ها در تپه سیالک نزدیک کاشان می باشد. که طراحی گرافیکی ساده و محکم آن با تعادل هندسی تزیینی در خور ستایش است.
تولد گرافیک مدرنشاید بتوان گفت که پدر گرافیک مدرن ویلیام موریس [۴۵] است زیرا چاپخانهٔ کلمسکات [۴۶] او در نیمهٔ دوم قرن نوزدهم بسیاری از طراحیها ی گرافیک بسیار مهم را تولید نموده و بازار مهمی در میان توانمندان برای کارهای گرافیک به وجود آورد. او در اکسفورد با نقاشانی چون سرادوارد بورن-جونز و دانته گابریل روزتی دوست شد وباهم گروه پیش از رافائل گرایان [۴۷] را به وجود آوردند. [۴۸]
طراحی پارچه: طاووس و اژدها، کار ویلیام موریس یک طراحی گرافیک تزیینی است. این گونه نقشها در ۱۹۶۰ با جنبش هیپی دو باره زنده شد.(۱۸۷۸)
این طراحی موریس از نخستین تجربههای هنر گرافیک مدرن است.(۱۸۷۳)
کتاب طبیعت گوتیک The Nature of Gothic نوشتهٔ جان راسکین John Ruskin به وسیله انتشارات کلمسکات به چاپ رسید ٌصفحهٔ نخست این کتاب با تذهیب گرافیکی کلاسیک تزیین شده بود.
این کار که تلفیقی از خط و نقاشی و تزیین گرافیکی است، صفحهای از رباعیات عمر خیام است که موریس آن را تذهیب نموده و بورن-جونز نقاشیهای آن را کشیدهاست.
موندریان و سادهسازی
پیت موندریان Piet Mondrian نقاش هلندی در سالهای ۲۱-۱۹۲۰ با شجاعت به ساده پردازی طراحی و ترکیببندی در نقاشی پرداخت و تنها از رنگهای خام آبی، زرد، قرمز، به همراه سیاه و سفید برای رنگ آمیزی کارهایش استفاده نمود. تجربههای او دراین زمینهها راههای نویی را برای هنرمندان گرافیک باز نمود. موندریان با ترکیببندیهای قرمز، آبی، زرد خود نشان داد که هر گونه دگرگونی اندک در جابجایی سطوح رنگی و تناسب اندازههای آنها میتواند احساس بالقوهٔ یک تابلو را به کلی دگرگون نماید. و این پیام گرافیک مدرن است.او باشجاعت از ترکیببندیهای خود میکاهید تا به ساده ترین و خردترین ترکیب هماهنگ دست یابد. مینی مالیزم او برای هنرمندان گرافیک که میباید پیامی را به صورت سرراست وبا حد اقل مداخله عوامل خارجی به مخاطب برسانند موهبتی بود.(۱۹۳۹)[۴۹]
«ترکیببندی شماره ۱۰» اثر پیت موندریان سال ۴۲-۱۹۳۹
انسان با تصویر سخن میگویداین علامت «سگ ممنوع!» در اسپانیاست. تصویر سگ (پیکتوگرام) pictogramme یا نمانگار خوانده میشود. [۵۰] دایره قرمز با قطر مورب آن رسانندهٔ اندیشه ممنوعیت میباشد. وانرا (ایدئو گرام) idéogramme یا ایده نگار' میخوانند.[۵۱] ارزش ایده نگار در آنست که دریافت پیام ازاین علامت، به فرهنگ، زبان، ودرجهٔ تحصیلات مخاطب بستگی ندارد.
این علامت «ایست!» در کشورهای اروپایی است. نوشتهٔ STOP یک (فونوگرام) phonogramme یا آوا نگار خوانده میشود. [۵۲] آوانگار یک نماد گرافیکی است که بیان کنندهٔ صدای پیام میباشد. بدیهی است که برعکس نما نگار دریافت پیام از آوانگار به فرهنگ، زبان، ودرجهٔ تحصیلات مخاطب، بستگی خواهد داشت.
علاماتی که رساننده آوا هستند «۳۰ گار» به جای « سیگار» را ریباس rébus (از لاتین به معنای «به وسیله») میخوانند. مانند این علامت که به فرانسه میگوید «یک کشیش بزرگ، پر از اشتها از سراسر پاریس گذشت بدون نهار»[۵۳] ریباسهایی از این سان برای سرگرمی و شوخی اند.ولی در گذشته آنها نقش مهمی , در ایجاد الفبای آوایی بازی کردهاند. [۵۴]
این نشان خانوادگی بوربونهای اسپانیا است که ترکیبی از نشانهای کاستیل، آراگون، ناوار، گرانادا و بوربون-آنژو است. نشانهای نمادین از زمانهای باستان برای تبارها و ملیتهای مختلف وجود داشتهاست.[۵۵] طراحی نشانهای خانوادگی Héraldique مبتنی بر قواعدی مشخص میباشد. این قواعد بصورت ترتیبی دقیق و اصولی محکم توصیف شدهاند. [۵۶]
علامتهای بازرگانیهرگونه نام، نماد، نشان، شکل، حرف و واژه که مورد استفادهٔ یک تولید کننده یا بازرگان باشد تا کالاها ی او را ازد یگر کالاهای همسان که دیگران تولید کنندگان آنها را تولید میکنند ممتاز نماید علامت بازرگانی Trademark خوانده میشود. علامت بازرگانی یک نوع دارایی شخصی است که معمولا به ثبت رسانیده میشود تا به دارنده آن اطمینان دهد که هیچ کس دیگر حق استفاده از آن را ندارد. [۵۷]
این کار گرافیک فرانک ماسون رابینسون Frank Mason Robinson در ۱۸۸۵ نماد بازرگانی Logotype کوکاکولا است. که بیش از یک قرن ماندگار ماندهاست. یک کار گرافیکی زیبا میتواند احساس وفاداری را در مشتریان ایجاد کند. [۵۸]
نماد بازرگانی فولکس واگن یکی از ساده ترین نشانهادر جهان است که بلافاصله قابل شناسی است[۵۹] و از این دوی یکی دیگراز نخستین تجربههای موفق هنر گرافیک مدرن است. این لوگو را فرانتس زویر ریمسپیس Franz Xaver Reimspiess طراحی نمودهاست. [۶۰]
گوگل یک کمپانی نسبتا جوان است.این طرح ساده کار روث کدار Ruth Kedar است که مینیمالیزم موندریان را تداعی میکند. بنا به گفته روث کدار این نشان بازیگوش و به فریب دهی سادهاست. و آنقدر زیرکانهاست که به نظر ناطراحی میاید و خواندنش سهل است. رنگها یاد آور کودکان است در هنگام بازی... بافت هر حرف به صورت نا مزاحمی با سایه کاری رنگی برجسته شده واین در همان حال که به طراحی سنگینی میدهد سبک است." [۶۱]
این شکل ساده یک پروانه که نماد بازرگانی کمپانی MSN (The Microsoft Network) است، یک کار گرافیکی ست که پیام سیرو سیاحت در اینترنت را با از «هر چمن گلی» به زیبایی میآمیزد.
نشانهای دوستی و فرهنگدراین پرچم بازیهای المپیک به طراحی پیردو کوبرتون [۶۲] تاثیر گرافیکی ساده کاریهای موندریان به خوبی آشکار است.
این نشان صلح در خاورمیانه یک کار گرافیک است که ازترکیب واژههای هبرو، عربی و انگلیسی صلح درست شدهاست.[۶۳]
این پرچم یونسکو (سازمان آموزش، دانش و فرهنگ ملل متحد) است. که نوعی استفاده از مینی مالیزم را نشان میدهد.[۶۴]
دراین پرچم استان زاد-هلند واقع در جنوب هلند بابه کاربری از اصول مینی مالیزم و استفاده درست گرافیکی از نمادهای قومی از نظر زیباشناسی یک کار گرافیکی زیباست. [۶۵]
نشانهای اطلاعاتی شیوهٔ ویَنی [۶۶]ورود کارهای گرافیک مدرن در نشانهای اطلاعاتی با ایجاد موزهٔ اقتصادی و اجتماعی در وین به همت اتو نوراث [۶۷] اقتصاد دان اتریشی در ۱۹۲۱ آغاز شد. و چنین بود که «شیوهٔ ویَنی» [۶۸] (که سپس به ISOTYPE شناخته شد) پایه گرفت. این شیوه سیستمی برای نشان دادن اعداد آماری پیشنهاد میکرد که به تماشاگر کمک مینمود تا مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را به نحو آسانتری بصورت بصری ببیند و آنها را به خاطر بسپرد. در ماه می۱۹۲۵ نخستین نمایشگاه گرافیکی این موزه افتتاح شد. در این نمایشگاه همچنین طرحهای گرافیکی برای بهداشت و تندرستی، رفاه جامعه و ورزش ارائه شد. [۶۹]
این یک نمودار سه بعدی آماری ست. که چارت حبابی Bubble chart خوانده میشود.
در این کار گرافیکی اطلاعاتی، زاویه دید یک بیننده را در برابر دو توپ زرد و آبی در تصویر فوق - و اینکه آن دو توپ در دید بیننده چگونه پدیدار میشوند در تصویر زیرین نشان داده شدهاست. این گونه طراحیها در کتب درسی و در کتابچههای دستورالعمل برای کار برد وسایل پیچیده الکتریکی و مکانیکی نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند.[۷۰]
نشانهای ایزوتایپ ورزشی مانند این علامت پاروزنی، ارتباطات را در مجامع بین المللی مانند المپیک بسیار آسان کردهاست. به وجود آوردن این علامت نیاز به نوشتن برای راهنمایی به زبانهای مختلف را از میان برد. [۷۱]
نشانهای گرافیکی ایزوتایپ، مانند این نشان که مواد آتش زا و متحرقه را مشخص میکند.در داد و ستد و حمل و نقل بین المللی این مواد بسیار کمک کننده بودهاست.
طراحی پویانما و گرافیکهای سه بعدی در رایانههاپویانمایی پیش از اختراع سینما و هنر فیلم برداری به وجود آمد. این پویانمایی از روی عکسهای ادوارد مویبریج[۷۲] است که در سال ۱۸۸۷ منتشر شدهاند. امروزه با مدلهای ریاضی این گونه پویانمایی وارد دنیای رایانهها شدهاست.[۷۳]
هنر گرافیک رایانهای به همه ی پدیدارهای اطلاق میشود که به صورت بصری با کاربران رابطه ایجاد میکنند. نقش ارتباطی گرافیک در رایانهها امروزه شاید بیش از مفاهیم نوشته شده و پروندههای صوتی رایانه اهمیت دارد. [۷۴]
در این کار گرافیکی یک مکعب از جهات مختلف تشان داده شدهاست. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساختن نمودارهای گرافیک دینامیک از این گونه میسر است. با انیمیشنی از این گونه میتوان تحول یک پدیده را در طول زمان نشان داد. [۷۵] :
با پیشرفت فناوری گرافیک رایانهای ایجاد طرحهای سه بعدی پویا ممکن گشتهاست. این گونه کارها از لحاظ هنری هنوز گامهای نخستین را بر میدارند.
آفیش [۷۶]، (آگهیهای دیواری یا پوستر [۷۷])آگهیهای دیواری (آفیش به فرانسه و پوستر به انگلیسی) از زمانهای کهن وجود داشتهاند. «آکسون»های یونانیان و «آلبوم» رمیهای باستان با طراحی هایشان و اطلاعاتی که در بر داشتند شباهتی با پوسترهای مدرن دارند. در یونان باستان نام ورزشکاران و لیست بازیها بر روی ستونهای چهار گوشه کنده میشد و آنها با نیروی آب یابردگان به آهستگی به دور خود میچرخیدند. رمیها دیوارهایی را در چهارراهها ی مهم شهر سپید میکردند و آنها را به چهارگوشهای مساوی تقسیم مینمودند و بر روی هرکدام از آن چهارگوشها بازرگانان، رباخواران و برده فروشان آگهیهای خود را با رنگ زغال یا گل اکر و سرخ مینوشتند و برای جلب توجه مشتریان آنها را با طرحی میآراییدند. [۷۸]
با اختراع چاپ در ۱۴۴۰ پیدایش هنر مدرن پوستر ممکن گردید. هر چند پیش از آن پوسترهای دست نوشته وجود داشت ولی اکثر آنها برای پخش اطلاعیهها و اعلانات در انحصار دولت بود. نخستین پوستر چاپی را ویلیام کاکستون، که صنعت چاپ را در انگلیس آغازنمود، در ۱۴۷۷ به چاپ رساند. [۷۹] از نمونههای پوستر در اروپای قرن هفدهم پوسترهای نمایشهای تئاتری، اعلامیههای سربازگیری برای قشون شاه و همچنین آگهی تجاری کمپانی هند شرقی در۱۶۷۰ را میتوان نام برد. در قرن هیجدهم پوسترهای بزرگ گاوبازی در کوریدا دل تروس [۸۰] در سویل Seville اسپانیا در ۱۷۶۱ پدیدارشد. اما پیشرفت تکنیکهای چاپی به ویژه اختراع تکنیک لیتوگرافی در ۱۷۹۶ به وسیلهٔ آلواس سنفلدر آلمانی Alois Senefelder موجب انقلابی بزرگ در هنر پوستر شد. این تکنیکها باعث آن شدند که تولید باشمار زیاد پوستر با هزینه کم ممکن گردد. به ویژه، اختراع کرومولیتوگرافی chromolithography که چاپ چندرنگه پوستر را در تعداد زیاد میسر میساخت موجب شکوفایی هنر گرافیک در پوستر شد.[۸۱]
آغاز دورهٔ پوستر مدرنپس از اختراع تکنیک چاپ سنگی رنگی (کرومولیتوگرافی) نخستین پوسترهایی که به چاپ رسید سطحی و بازاری و ناهوشمندانه بود. تنها پس از ۱۸۶۷ وپیدایش پوسترهای ژول شاره [۸۲] بود که هنر پوستر به قابلیت بالقوه خویش رسید. [۸۳]
شره طراحی پوستر رادگرگونی داد. در پوسترهای پیش از او نقش تصویر به اهمیت نوشته نبود و در رساندن پیام پوستر، نقش اصلی به عهدهٔ نوشته بود. اماچنان که از این پوستر پیداست شره طراحی را به صدر نشاند.(۱۹۰۰- ۱۸۹۶)
شره از تصویرکردن پیام پوستر به صورت خشک و منجمد و واقعی ابا داشت.[۸۴] زنان تصاویر او، مانند این دختر فروشندهٔ نفت برای چراغ نفتی، بیشتر ایده آلی بودند تا واقعی.[۸۵]
شره به زیبایی، سرزنده گی و حرکت تاکید داشت. تخصص او در کشیدن پوسترهای تئاتری ونمایشی بود. استفادهٔ او از رنگهای پاستل به پوسترهایش طراوتی دلپسند میداد.
استفاده از نوشته در کارهای شره در حداقل است. دراین پوستر برای نمون همهٔ اطلاعات لازم در یک جمله خلاصه شدهاست.
پوسترهای قرن نوزدهم در آمریکالوئی رهددر ۱۸۸۳ لوئی رهد Louis Rhead هنرمند گرافیست انگلیسی که تحصیلات هنری خود رادر فرانسه به تازگی به پایان رسانده بود در سن ۲۴ سالگی به سمت مدیر هنری انتشارات دی.اپلتون D. Appleton در نیویورک برگزیده شد. او با کاترین بوگارت ییتز ازدواج کرد و به تبعیت آمریکا درآمد. نگاه کنید به: [۸۶].
در سالهای نخست دههٔ ۱۸۹۰ که درآمریکا هنر پوستر همچون تبی همه گیر بود رهد در کشیدن پوستر سرآمد معاصران خویش گردید. پوسترهای او در مجلات هارپرز بازار Harper's Bazaar، هارپرز، سنت نیکلاس St. Nicolas، سنچری Century، اسکرایبرز Scribner's و لیدیز هوم جورنال Ladies Home Journal منتشر میشد.[۸۷]
در ۱۸۹۵ پوسترهای او در نخستین نمایشگاه جهانی پوستر در بوستون برندهٔ جایزهٔ مدال طلا برای بهترین طراحی پوستر در آمریکا شد. در پایان دههٔ ۱۸۹۰ تب پوستر در آمریکا فروکش کرده بود و رهد توجه خودرا به نقاشی کتاب کودک معطوف نمود.
پوسترهای رهد از لحاظ طراحی و ترکیببندی گرافیکی و هماهنگی رنگها استادانه و زیبا مینمودند. و در گسترش هنر گرافیک نقشی مهم ایفا کردند.
ادوارد پنفیلدادوارد پنفیلد را "بنیانگذار پوستر در آمریکا" خوانده اند. او در دوم جون ۱۸۶۶ در بروکلین نیویورک زاده شد. اگرچه پنفیلد رابا پوسترهایی که برای مجله ماهانه هارپر[۸۸] کشیده است می شناسند ولی باید به خاطر داشت که دوران کار او در هارپر تنها یک سوم از دوران کارهای هنری اوست. او دراوان بیست سالگی در هنرکده ی آرت ستیودنت لیگ نیویورک [۸۹] ثبت نام کرد و در ۱۸۹۰ آموزش نقاشی را زیر نظر استاد امپرسیونیست اش جرج دو فوره براش [۹۰] آغاز کرد.
چندی نگذشت که یکی از ویراستاران هنری هارپر که کارهای پنفیلد را دیده بود به رئیس بخش هنری توصیه نمود تا اورا به آوند تصویرگر استخدام نماید. نخستین کار پنفیلد در هفته نامه هارپر در ۱۸۹۱ به چاپ رسید. در کارهای اولیه اش، پنفیلد با آبرنگ و جوهر کارهایی به شیوه ی هنرمندان گرافیست نسل پیش از خود می آفرید، هنرمندانی مانند دبلیو.تی. اسمدلی [۹۱] ، دبلیو.ا. راجرز [۹۲] و ثور دو ثولسترپ [۹۳] [۹۴]
در ۱۸۹۲ پنفیلد به اروپا رهسپار شد تا در پاریس به آموزش هنری خویش زیر نظر جرج دوفوره براش ادامه دهد. اما اندکی نگذشت که به هارپر فراخوانده شد تا ریاست بخش هنری کمپانی را به عهده گیرد.پس از بازگشت از اروپا شیوه ی ویژه او در قلمگیری و استفاده از از سطوح رنگی به تدریج شکل گرفت. آنچه در کار او چشمگیر بود طراحی و تصویرگری استادانه اش بود. ویژگی های شیوه ای او از تاثیراتی متعدد مایه می گیرند که از آن جمله است: بینش ترکیبی و حالات خودمانی که در چاپ های ژاپنی دیده می شوند و همچنین مهارت های صنایع دستی و برداشت امپرسیونیستی پوسترهای پاریس و صراحت هنر انگلیس. [۹۵]
هنر گرافیک پنفیلد گواه دریافت تیز او از طراحی و ترکیب گری می باشد. بولتن هنری آوریل ۱۹۲۵ نقش او را در تصویر گری چنین بیان داشته است "در هرچه که آفریده ست ، پنفیلد با خود استعداد بزرگش را در طراحی و مهارت صنعتگرانه اش و اخلاص شگرفش که هیچ گاه نقصان نمی گرفت و فروتنی روحی زیبایش را به همراه می آورد" . از همان سالهای نخست، به دوری ۱۸۹۴ ،کارهایش در پابلیشرز ویکلی [۹۶] چنین توصیف می شد. " پوسترهای تبلیغی در سالهای اخیر به سوی والایی هنری پرکشیده اند." بسیاری از هنر شناسان فرمهای ساده شده ی پنفیلد را موجب نفوذ آبستره در هنر تبلیغات تلقی کرده اند. [۹۷]
تولوز لوترک و تولد هنرگرافیک در پوسترتولوز لوترک Henri de Toulouse-Lautrec والاترین استاد هنر پوستر در قرن نوزدهم است. او دگرگونیهای ارزندهای چه در محتوی و چه در سبک هنری پوستر به وجود آورد. بیش از هر چیز میتوان گفت که هنر مدرن گرافیک در پوسترهای او به اوجی درخور رسید.(۱۸۹۱)
لوترک شیوهٔ شاعرانه و امپرسیونیزم راکه در کارهای دیگر پوستر سازان به چشم میخورد کنار گذاشت و به جای آن تکنیک چاپهای ژاپنی رابا سطحهای رنگی بی عمق و صاف برای ارائه کارهای خویش به وام گرفت.(۱۸۹۲)
زنان زیباو سرزنده که ایده آل شره بودند جایشان را به زنان واقعی دادند که لوترک حالات روحیشان با استفاده از تکنیک کاریکاتور آشکارتر کرده بود. اینها زنانی بودند که در بار شراب مینوشیدند و مانند این پوستر به کسب و کار بر سر میز مشتریان توانگرشان میآمدند. (۱۸۹۲)
استفاده از نوشته در کارهای لوترک به تدریج به حداقل رسید تا آنجا که در این پوستر که آخرین کار اوست همهٔ اطلاعات لازم در نام رقاصه خلاصه شدهاست: جین آوریل. (۱۸۹۳)
پوسترهای آرت نوو و هنر گرافیک در نقاشیآوبری بردزلی Aubrey Beardsley انگلیسی ودیگر هنرمندان آرت نوو art nouveau در پوستر هایشان به جای سادگی هنر تولوز لوترک از خطهای تزیینی کشیده و روان و فرمهای بلندبالای با شکوه، طرحهای گرافیکی دلپذیر و پوسترهایی شیوا به وجود آوردند.[۹۸]
آلفونس موچا یکی دیکر از هنرمندان آرت نووست. سوژه کارهای او اغلب دخترانی زیبا و شادابند که با جامههایی بلند در میان گلها احاطه شدهاند. رنگهای او درمقایسه با رنگهای پاستلی کم رنگتر بود. [۹۹]
با کار هنرمندان آرت نوو مانند مارگرت مکدونالد مکین تاش [۱۰۰] و برادرش فرانسیس مک دونالد [۱۰۱] اسکاتلندی هنر گرافیک وارد حوزه هنر نقاشی شد.[۱۰۲]
کارهای گوستا و کلیمت Gustav Klimt نقاش اتریشی تاثیر هنر گرافیک را در نقاشی به اوج رساند [۱۰۳] تا جایی که تفاوت میان نقاشیهایی همچون این اثر و پوستر به حداقل رسیدهاست.[۱۰۴]
پوسترهای نیمهٔ اول قرن بیستمپس از جنگ جهانی اول هنر پوستر به کلی دگرگون شد و از پوستر به آوند وسیلهای برای پروپاگاند، سربازگیری و همچنین فروش اوراق قرضه دولتی برای تامین مخارج جنگ استفاده شد. این پوسترها از لحاظ هنری در مقایسه با شاهکارهای قرن نوزدهم خام و کند بودند [۱۰۵]
این پوستر یکی دیگر از پوسترهای تبلیغاتی زمان جنگ است. که از تکنیکهای طراحی گرافیک به هوشمندی بهره بردهاست. [۱۰۶]
ژان کارلو ی فرانسوی در کارهای گرافیک خود از کوبیسم تاثیر پذیرفته بود. او ار نخستین گرافیستهایی بود که به اهمیت کار گرافیک به ویژه رنگهای بیان کننده و فرمهای فکرشده در علایم بازرکانی واقف شده بود. وازاین رو پوسترهای او از اهمیت خاصی برخوردارند. [۱۰۷]
استفاده از تکنیکهای هنر گرافیک در این پوستر پروپاگاند جنگی جان بول John Bull انگلیسی، در تراز با عمو سام آمریکایی بر تاثیرآن افزودهاست.[۱۰۸]
پوستر در نیمه دوم قرن بیستمدر نیمهٔ دوم قرن بیستم با ظهور تکنیکهای جدید و به ویژه رایانه تحولی بزرگ در هنر گرافیک و چاپ پوستر رخ داد. به ویژه تفاوت میان هنر نقاشی و پوستر به میزان زیادی از میان رفت. نمونههایی از این پوسترها را میتوان در این پروندهها ملاحظه کرد. [۳۴]
[۳۵] و [۳۶] و [۳۷] و [۳۸] و [۳۹]
این کار اندی وارهول از مریلین مونرو امروزه هم به آوند نقاشی مدرن و هم به عنوان یک کار گرافیکی پذیرفته میشود.
این پوستر هنریک فوهرو هم از تکنیکهای طراحی گرافیک وهم از دستاوردهای نقاشی به هوشمندی بهره بردهاست.
این پوستر بنام "شهر واژه هاً کار گرافیست بحث انگیزآمریکایی ویتو اکونچی [۱۰۹] میباشد که با تکنیک لیتوگراف به چاپ رسیدهاست. در (۱۹۹۹)
این پوستر گیتی نوین از صادق هدایت که بر روی جلد مجله نگین بازچاپ شد نمونهای از کارهای گرافیک ایران در نیمهای دوم قرن بیستم است.(۱۹۷۱)
هنر گرافیک در زندگی مدرنامروزه هنر گرافیک در همهٔ ابعاد زندگی مدرن به ویژه در هنر معماری رخنه کردهاست.[۱۱۰]
این ساختمان کار فرانک گهری [۱۱۱] در سیاتل واشنگتن از نفوذ طراحی گرافیک مدرن گواهی میدهد.
این گذرگاه مارپیچ در روزل پوینت از دریا و ساحل به صورت کانواسی برای ایجاد پوستری در طبییعت بهره گرفتهاست.
این صندلی کار هنرمند هلندی گارت ریتولد [۱۱۲] است. نفوذ هنر گرافیک مدرن را امروزه در بسیاری از لوازم آشپزخانه و اتاق نشیمن و غیره میتوان دید.
در طراحی هتل استیجن برگر[۱۱۳] در الگونای [۱۱۴] مصر مینی مالیزم به همراه ترکیبات هندسی یک رنگه (مونو کرماتیک) از هر زاویه دید کمپوزسیون گرافیکی هماهنگ و استواری را ایجاد کردهاست.