تام و جری

 معرفی کارتون تام و جری 

مقدمه: تام و جری مجموعه ای از انیمیشن های سینمایی است که توسط "ویلیام هانا" (William Hanna) و "جوزف باربرا" )Joseph Barbera( برای شرکت "مترو گلدن مایر" (Metro-Goldwyn-Mayer) یا همان MGM ساخته شد. "تام و جری"عبارت پیش پا افتاده ای برای نوجوانانی بود که در قرن نوزدهم در لندن در حرکات آشوبگرانه شرکت می کردند. با این حال دیکشنری Brewer این تشابه اسمی را غیر عمدی می داند. محوریت این انیمیشن بر رقابت همیشگی گربه (تام) و موش(جری) بوده و تعقیب و گریز آنها اغلب با یک خشونت مضحکی همراه است. هانا و باربرا بین سالهای 1940 و 1957 توانستند حدود 114 انیمیشن کوتاه "تام و جری" را در استودیوی MGM هالیوود، نوشته و کارگردانی کنند. مجموعه اوریجینال برنده 7 جایزه آکادمی انیمیشن کوتاه شد، طوریکه توانست با مجموعه سینمایی Silly Symphonies ساخته ی شرکت والت دیزنی که برنده بیشترین جایزه اسکار بوده ، برابری کند.

انیمیشن تلویزیونی تام و جری در سرتاسر جهان از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال ، بینندگانی را به خود اختصاص داده است . در سینمای آمریکا نیز به عنوان یکی از مشهورترین انیمیشن ها شناخته شده است. در سال 2000 مجله تایم از این مجموعه تحت عنوان عالی ترین برنامه تلویزیونی یاد کرده است. در 1960، شرکت MGM توانست علاوه بر 114 کارتون اصلی ، انیمیشن های کوتاه جدیدی را توسط شرکت Rembrandt Films و به تهیه کنندگی "جین دیچ" (Gene Deitch) در اروپای شرقی تولید و ارائه کند. تولید انیمیشن کوتاه تام و جری به هالیوود و برنامه های ساخته ی چاک جونز (Sib-Tower 12 Productions) در سال 1963 بر می گردد. این مجموعه تا سال 1967 به طول انجامید و حدود 161 انیمیشن کوتاه تولید شد. گربه و موش، بعدها در طی دهه 70، 80 و 90 در کارتون های تلویزیونی ساخته شرکت Hanna-Barbera Productions و Filmation Studios ظاهر شدند. فیلم بلند تام و جری در سال 1992 ساخته شد و در سال 1993 روانه بازار شد، در سال 2001 نیز اولین انیمیشن کوتاه تلویزیونی Tom and Jerry: The Mansion Cat برای شبکه بومرنگ ساخته شد. آخرین انیمیشن کوتاه از تام و جری با عنوان Karate Guard نیز در سال 2005 توسط باربرا نوشته و کارگردانی شد.

هم اکنون
Time Warner (از طریق Turner Entertainment) دارای حق انحصاری تولید تام و جری¬می¬باشد (به همراه برادران وارنرکه مسئول توزیع هستند). از زمان ادغام این دو شرکت ، تورنر مجموعه ی "داستانهای تام و جری" را برای برنامه صبح شنبه " "The CW4Kids شبکه The CW تهیه نمود و یک سری فیلمهای تام و جری (فیلم هایی که توزیع سینمایی نداشته و مستقیماً وارد بازار ویدئو شده( را نیز با همکاری برادران وارنر ساخت.
طرح داستانی و شکل:
این انیمیشن ها، درگیری کمدی بین مجموعه ای نمادین از دشمنان (گربه خانگی و موش) را به نمایش می کشد. داستان هر قسمت معمولا تلاش تام برای گرفتن جری و به دنبال آن خرابکاری و کتک کاری است. و به دلیل هوش و ذکاوت و توانایی های زیرکانه جری، به ندرت پیش می آید که تام او را بگیرد. با وجود این در بین این کارتون ها ، چندین نمونه وجود دارد که بین آن دو رابطه دوستی عمیقی برقرار است و آنها برای رفاه همدیگر در تلاش اند. برخی مواقع نیز تام و جری باید از رقابت دست بردارند و یک هدف مشترکی را دنبال کنند، مثلا مراقبت از بچه ای که از چشم پرستار خود دور شده است.

این مجموعه به دلیل استفاده از صحنه های خشونت آمیز بی شماری، بارها مورد انتقاد قرار گرفته اند، از جمله می توان به این موارد اشاره کرد:
نصف کردن تام از وسط؛ کوبیدن سر او به پنجره ؛ استفاده ی تام از تبر ، اسلحه، مواد منفجره، تله و سم برای کشتن جری؛گذاشتن دم تام لای دستگاه پرس و اتصال آن به سوکت برق؛ ضربه زدن به او با چماق یا پتک؛ انداختن تیر چراغ برق بر روی او؛ گذاشتن کبریت لای انگشتان پاهایش؛ بستن او به دستگاه آتش بازی و غیره...

صحنه ای از تام و جری


در این انیمیشن ها ، موزیک نقش بسیار مهمی را ایفا می کند چراکه بر روی بعضی از کارها تاکید می کند .
موسیقی جانشین جلوه های ویژه صوتی سنتی شده و به صحنه ها هیجان خاصی می دهد. اسکات برادلی ، (مدیر هنری ) موسیقی پیچیده ای را تهیه کرده بود که ترکیبی از عناصر موسیقی جاز، کلاسیک و پاپ بود؛ او اغلب از آهنگ های پاپ معاصر استفاده می کرد (مانند آهنگ هایی از فیلم های شرکت

صحنه ای از تام و جری


هر دو شخصیت تمایل به رفتار های سادیستی دارند و از آزار و شکنجه یکدیگر لذت می برند. با این حال موقعی که یکی از آنها از طرف شخص سومی مورد آزار قرار می گیرد، دیگری برای نجات او تلاش می کند. گاهی نیز آنها تمایل به چیزهای ناخوشایندی دارند و حمله ی آنها به یکدیگر بیشتر جنبه بازی دارد تا حمله. چندین بخش از این مجموعه¬هر دوی آنها را در کنار یکدیگر نشان می دهد که بدون وجود کمترین مشکلاتی با یکدیگر کنار می آیند و آن، زمانی است که یک رویداد غیر منتظره اتفاق می افتد تا اینکه یکی از آنها به این نتیجه می رسد که به دیگر نیازی ندارد (به عنوان مثال می توان به اپیزود

اسپایک و تایک


بوچ و تودلز


ویلیام هانا (سمت چپ) و جوزف باربرا (سمت راست) با 7 اسکاری که بخاطر تام و جری برده اند


عملاً موضوع هر داستان یکی بود (گربه ، موش را دنبال می کرد) اما هانا و باربرا ایده های بیشماری برای این موضوع در ذهن داشتند. طراحی استوری بورد باربرا به همراه زمانبندی های دقیق هانا منجر به تولید محبوب ترین و موفق ترین مجموعه انیمیشن

جین دیچ در اواخر دهه 50


طرفداران تام و جری، دیچ را به خاطر عدم استفاده از تام به عنوان یک تهدید برای جری مود انتقاد قرار می دادند. بیشتر اوقات تام فقط زمانی که جری بر سر راه او بود به او آسیب می زد. صاحب جدید تام، مرد سفید روی چاق و بداخلاقی بود که گاهی اوقات مشکلات خلق و خویی خاصی داشت بطور مثال اغلب صورتش قرمز می شد (درست مانند کاراکتر¬ کلینت در

چاک جونز


جونز بیشتر انیمیشتن ها را به همراه موریس نوبل، هنرمند و طراح استوری بورد، کارگردانی کرد. بقیه انیمیشن ها به کارگردانیایب لویتوف، بن واشام و تام ری تهیه شد و جیم پابیان یک انیمیشن را به همراه موریس نوبل کارگردانی نمود. جلوه های صوتی متفاوتی نیز توسط مل بلانک و جون فوری ساخته شد. تلاش های جونز نسبت به تلاش های پیشین دیچ از اهمیت بسیاری برخوردار است و تم آغازین جالبی دارد که در آن تام داخل حرف

صحنه ای از تام و جری


صحنه ای از تام و جری: حلقه جادویی


4 سال بعد بیل کوپ، دو فیلم بلند ویدئویی دیگر را برای استودیو نوشته و کارگردانی کرد: "تام و جری: سفر به مریخ" و "تام و جری: سریع و خشمگین" که دومی بر پایه داستانی از باربرا ساخته شد. هر دوی این انیمیشن ها بر روی

صحنه ای از Anchors Aweigh


در سال 1945، جری در فیلم بلند موزیکال

صحنه ای از تام و جری


همه انیمیشن ها دست نخورده باقی ماندند به غیر از

1943: The Yankee Doodle Mouse

1944: Mouse Trouble

1945: Quiet Please!

1946: The Cat Concerto

1948: The Little Orphan

1951: The Two Mouseketeers

1952: Johann Mouse



این کارتون ها نیز نامزد دریافت جایزه آکادمی بهترین انیمیشن کوتاه شدند اما موفق به دریافت آن نشدند:

1940: Puss Gets the Boot

1941: The Night Before Christmas

1947: Dr. Jekyll and Mr. Mouse

1949: Hatch Up Your Troubles

1950: Jerry's Cousin

1954: Touché, Pussy Cat!



این اپیزودها نامزد جایزه انی بودند ولی موفق به دریافت آن نشدند:

1946: Springtime for Thomas

1955: That's My Mommy

1956: Muscle Beach Tom

2005: The Karate Guard



برنامه های تلویزیونی:

The Tom and Jerry Show - ABC, 1975

The Tom and Jerry Comedy Show - CBS, 1980–1982

Tom & Jerry Kids - FOX, 1990–1993

Tom and Jerry Tales - The CW, 2006–2008



فیلمهای ویدئویی:

2002: Tom and Jerry: The Magic Ring

2005: Tom and Jerry: Blast Off to Mars

2006: Tom and Jerry: The Fast and the Furry

2006: Tom and Jerry: Shiver Me Whiskers

2007: Tom and Jerry: A Nutcracker Tale

2010: Tom and Jerry Meet Sherlock Holmes

2011: Tom and Jerry and the Wizard of Oz



فیلمهای سینمایی:

1992: Tom and Jerry: The Movie



برنامه های ویژه تلویزیونی:

Hanna-Barbera's 50th: A Yabba Dabba Doo Celebration - TNT, 1989

Tom and Jerry: The Mansion Cat - Boomerang, 2001


His Mouse Friday (که دیالوگش برداشته شده بود) و Saturday Evening Puss که نسخه بازسازی شده ای با صدای June Foray می باشد. دیسک سومی نیز با نام "The Art of Tom & Jerry" توزیع شد که شامل تمامی کارتون های انیمیشنی دوران چاک جونز بود. مجموعه ای نیز با نام Tom and Jerry Golden Collection نیز در حال تهیه و توزیع است که قرار است کاملترین مجموعه از این سری باشد که شامل اپیزودهایی خواهد بود که در هیچکدام از سری های قبلی وجود ندارند. اولین دیسک "Golden Collection" در 25 اکتبر 2011 بر روی دی وی دی عرضه شد.

فیلموگرافی:
کارتون های زیر برنده جایزه آکادمی بهترین انیمیشن کوتاه بودند:
MGM با عنوان Anchors Aweigh حضور داشت که در آن با استفاده از جلوه های ویژه، رقص زیبایی را با جین کلی اجرا می کند. در این سکانس، جین کلی به بچه های مدرسه ای، داستان افسانه ای کسب مدال افتخار توسط خودش را تعریف می کند: جری پادشاه دنیای جادویی است که به نوعی از رقصیدن محروم شده است اما خودش هم نمی داند چگونه؟ سپس کاراکتر جین می آید و او را در رقص استادانه ای همراه می کند که در نتیجه، جری مدال افتخار را تقدیم او می کند. در حقیقت نویسنده داستان در نظر داشته که از میکی ماوس استفاده کند اما "روی دیزنی" (برادر والت دیزنی و مشاور مالی او) مخالفت کرده و به جای آن جری را پیشنهاد می دهد. جری در این فیلم هم صحبت می کند و هم آواز می خواند و سارا برنر صدای او را بر عهده دارد. تام نیز در یکی از سکانس ها در نقش کوتاهی به عنوان خدمتکار جری ظاهر می شود. این سکانس بعدها فریم به فریم بازسازی شد و در یکی از اپیزودهای سریال Family Guy با عنوان "Road to Rupert" مورد استفاده قرار گرفت با این تفاوت که استووی گریفین جایگزین جری شده است.

هر دوی این کاراکترها در یک سکانس رویایی در فیلم موزیکالی به نام
Dangerous When Wet در کنار استر ویلیامز ظاهر شدند. در این فیلم، تام و جری همدیگر را در زیر آب دنبال می کنند تا اینکه استر ویلیامز را می بینند و با او یک شنای همگام و زیبایی را اجرا می کنند. تام و جری بایستی او را از دست یک اکتاپوس شهوانی نجات دهند که سعی دارد او را اغوا کرده و در آغوش بگیرد. در سال 1988 تام و جری در فیلم Who Framed Roger Rabbit ساخته دیزنی/امبلین ظاهر شدند، فیلم که تجلیلی از انیمیسن کلاسیک آمریکا بود برنده اسکار نیز شد.

به هر حال، زمانی که استیون اسپیلبرگ (تهیه کننده اجرایی) برای کسب حق انحصاری تام و جری در سال 1986 اقدام نمود، آرشیو قبل از سال 1986
MGM توسط کمپانی تورنر خریداری شد که به دلیل مشکلات حقوقی که در پی داشت، اسپیلبرگ نتوانست حق انحصاری را کسب کند.
در طی یک مصاحبه ای که بر روی
DVD توزیع شد، چندین نفر از اعضای تلویزیون MADtv بیان می کنند که بزرگترین تاثیر را در برنامه های کمدی مدیون تام و جری هستند.
رسانه های خانگی:
چندین دی وی دی از تام و جری در منطقه 1 توزیع شده است (کانادا و آمریکا) ، از جمله دو دیسک تحت عنوان
Tom and Jerry Spotlight Collection. واکنش های منفی به این دو دیسک بروز داد که آن هم به دلیل سانسور شدن بخشی از کارتون و تغییر یافتن صدای مامی بود. به همین دلیل بعدها دی وی دی دیگری جایگزین آن شد که نسخه اصلی تام و جری را شامل می شد. همچنین به دیسک سوم نیز واکنش هایی نشان داده شد که آن هم به دلیل نبود اپیزودهای Mouse Cleaning و Casanova Cat در این مجموعه بود و تا آخر بیشتر بر روی His Mouse Friday زوم شده بود. در منطقه 2 نیز دی وی دی هایی توزیع شد . در اروپای غربی بیشتر انیمیشن های تام و جری تحت عنوان Tom and Jerry — The Classic Collection توزیع گشت ( به غیر از The Million Dollar Cat و Busy Buddies) . تقریبا در تمامی انیمیشن ها صدای مامی دوبله شده بود. با وجود این سانسورها تنها کارتونی که در برخی کشورها بطور کامل برداشته شد His Mouse Friday بود که هم به خاطر کلیشه های نژادی بود. ولی خوشبختانه Mouse Cleaning و Casanova Cat دست نخورده باقی ماندند و بخشی از این مجموعه بودند.

هم اکنون
Tom and Jerry — The Classic Collection در بریتانیا بر روی 6 دی وی دی دولایه دو طرفه موجود هست و در کل اروپای غربی به غیر از بریتانیا بر روی 12 دی وی دی عرضه شده و موجود است. دی وی دی دیگری از این مجموعه در ژاپن نیز عرضه شده است و مانند Tom and Jerry — The Classic Collection در اروپای غربی، تقریبا می توان گفت تمامی انیمیشن ها سانسور شده اند. (از جمله His Mouse Friday ) و یک سری اپیزودها بطور کامل برداشته شده اند. اما با این حال این اپیزودها در نسخه بریتانیایی موجودند. انیمیشن هایی که به حالت سینما اسکوپ تهیه شده اند با تغییر نسیبت تصویری برای نمایش در تلویزیون آماده و عرضه شدند.

تام و جری مربوط به دوران چاک جونز در دو دیسک با عنوان
Tom and Jerry: The Chuck Jones Collection در 23 ژوئن 2009 توزیع شد. مجموعه دیسک های MGM/UA در دهه 1990 توزیع شدند، "The Art of Tom & Jerry" در دو دیسک شامل تمامی انیمیشن های MGM تا دوران دیچ است (شامل خود دوران دیچ نیست) . از جمله ی آنها می توان به نسخه های بعضی انیمیشن ها اشاره کرد که به حالت سینما اسکوپ تهیه شده بودند و در همان ابعاد اصلی نمایش داده می شد.
DVD در سال 2005 توزیع گشتند که با شصت و پنجمین سالگرد تام و جری مصادف بود.

درسال 2006 فیلم ویدئویی دیگری تحت عنوان
Tom and Jerry: Shiver Me Whiskers تهیه شد که موضوعش همکاری تام و جری برای یافتن گنج بود. جوزف با یک داستان دیگری برای فیلم Tom and Jerry: A Nutcracker Tale بازگشت که کارگردانی آن را اسپایک براندت وتونی سروون بر عهده داشتند و این فیلم نیز به خاطر مرگ باربرا ، آخرین پروژه تام و جری او بود. در سال 2006 فیلم جدید دیگری با نام "تام و جری با شرلوک هولمز دیدار می کنند" در 24 اگوست 2010 توزیع شد و اولین فیلمی بود که بدون حضور خالقان اصلی آن تهیه شد. آخرین فیلم این مجموعه، "تام و جری و جادوگر شهر از" بود که در 23 اگوست 2011 توزیع گشت. در خصوص این فیلم پیش پرده ای نیز از شبکه Cartoon Network به نمایش درآمد.
هم اکنون برادران وارنر طرح دیگری برای فیلمی با حضور تام و جری در ذهن دارند که این فیلم بر پایه داستان آشنایی این دو و ایجاد دشمنی بین آنها خواهد بود که مربوط به قبل از گم شدنشان در شیکاگو است.
مشکلات و مشاجرات:
این انیمیشن مانند بسیاری از دیگر کارتون های انیمیشنی دهه 1920 تا 1960 دارای کلیشه های نژادی بود. مثلاً به دنبال یک انفجار، شخصیت هایی با چهره سیاه، لبهای کلفت و موهای بافته شده نمایش داده می شد. شاید بحث برانگیزترین قسمت مربوط به کاراکتر مامی باشد، خدمتکار سیاهپوستی که با لهجه خاص خود صحبت می کند و بداخلاق نیز هست. جوزف باربرا که مسئول این شیرین کاری ها بود چنین ادعا می کرد که چند سال پیش، او دوست آمریکایی آفریقایی داشت و آن بخش ها در تام و جری به هیچ وجه منعکس کننده عقاید نژادی او نبود و این امر در کارتون های آن زمان رایج بود و استفاده از آنها صرفاً به منظور خنده بوده است. در هر حال طبق استانداردهای فرهنگی مدرن، چهره های سیاه برابر است با عقاید نژادی و آن شخص، نژاد پرست تلقی می شود بنابراین بیشتر جاهایی که از چهره سیاه استفاده شده به هنگام پخش از تلویزیون برداشته شدند. صدای مامی نیز در اواسط دهه 1990 توسط تورنر تغییر داده شد تا از آن حالت نژادپرستانه اش کاسته شود و اینبار صدای جایگزین، بیشتر لهجه ایرلندی داشت . مخصوصاً کارتونی تحت عنوان
His Mouse Friday بطور کامل از نمایش در تلویزیون محروم ماند که آن نیز به خاطر نمایش آدمخوارها از نمایش محروم شد و زمانی که نمایش داده می شدند، دیالوگ ها را حذف می کردند و این در حالی بود که دهانهایشان تکان می خورد.

در
DVD تام و جری ، از ووپی گلدبرگ کمک گرفته شد تا در مورد پیش زمینه های فرهنگی آنچه که امروزه در تام و جری نژاد پرستی خوانده می شود، توضیح دهند.
درسال 2006، کانال بومرنگ بریتانیا تصمیم گرفت تا تام و جری را برای پخش در بریتانیا ویرایش و آماده کنند تا اگر در جایی این کاراکترها بطور غیر قانونی مشغول به سیگار کشیدن هستند برداشته شوند. این امر بخاطر شکایتی از طرف یک بیننده بود که بنا به گفته او کارتون ها برای بینندگان جوان مناسب نیست.
تام و جری در دیگر رسانه ها:
از تام و جری برای اولین بار در کتابهای کمیک در سال 1942 نیز استفاده کردند. حضور این دو در کتابهای مختلف دیگری تا قرن بیستم همچنان ادامه داشت و گیم هایی نیز بر اساس آنها ساخته شد.
تاثیرات فرهنگی:
در طی سالها اصطلاح و عنوان " تام و جری" عملا مترادف با " جدال پایان ناپذیر" بود درست مانند "جنگ موش و گربه" . هنوز هم در این انیمیشن برنده بازی ، قدرت برتر (تام) نیست.
استیون میلهاوزر (نویسنده) داستان کوتاهی تحت عنوان موش و گربه نوشت که در آن دو کاراکتر را به شکل ادبی به رقابت با یکدیگر وا می دارد، دو کاراکتری که دشمن هم بوده و یکی کاراکتر نقش اصلی و دیگری کاراکتر نقش فرعی به شمار می آید. میلهاوزر به خواننده داستان اجازه می دهد تا به افکار و احساسات آن دو به گونه ای نفوذ کند که هرگز در کارتون ها شاهد آن نیستیم.
در ژانویه 2009،
IGN ، تام و جری را شصت و ششمین برنامه تلویزیونی برتر از بین 100 برنامه اعلام کرد.
در فرهنگ عامه:
در سریال سیمپسونها در برنامه کراستی دلقکه، یک مجموعه انیمیشنی به نام ایچی و اسکرچی پخش می شود که در واقع اشاره ای ست به تام و جری که در آن ها خشونت موجود در تام و جری به گونه ای تشدید یافته مورد تقلید قرار گرفته است و ایچی (موش) کاراکتر مقابلش اسکرچی را به شکل بسیار خونخوارانه ای به قتل می رساند.

در اپیزود دیگری از سیمپسونها با نام "
Krusty Gets Kancelled"، انیمیشن کوتاه ( "Worker and Parasite) اشاره به کارتون های اروپای شرقی تام و جری به کارگردانی جین دیچ دارد، برای تهیه این انیمیشن، دیوید سیلورمن چندین طرح از تام و جری را فتوکپی کرده و این مجموعه را بسیار متشنج معرفی کرده است.
اپیزودهای تکی (2001 و2005):
در سال 2001، برنامه تلویزیونی ویژه ای تحت عنوان
Tom and Jerry: The Mansion Cat از شبکه Boomerang پخش شد که در آن جو باربرا )که مشاور خلاقی بود و صدای مالک تام را نیز عهده دار بود( حضور داشت اما چهره اش دیده نمی شد.
در این کارتون ، جری در یک قصر زندگی می کرد و صاحب آنها مدام به تام یادآوری می کرد که همه چیز را به گردن جری نیندازد.

در سال 2005 ، انیمیشن سینمایی جدیدی از تام و جری تحت عنوان
The Karate Guard, در 27 سپتامبر 2005 در سینماهای لس آنجلس بر روی پرده رفت. تیم تولید این انیمیشن از این قرار بود: نویسنده و کارگردان باربرا و اسپایک براندت، طراح استوری بورد جوزف باربرا و ایوائو تاکاموتو و تهیه کننده جوزف باربرا ، اسپایک براندت و تونی سروون که در 27 سپتامبر سال 2005 بر روی پرده رفت.
شصت و پنجمین سالگرد تولد تام وجری مصادف شد با بازگشت باربرا که به عنوان نویسنده ، کارگردان و طراح استوری بورد که از ابتدا با هانا در استودیوی
MGM بر روی این کارتون کار می کرد. کارگردان و انیماتور معروف، اسپایک براندت نامزد دریافت جایزه Annie برای بهترین کاراکتر انیمیشنی شد. این انیمیشن کوتاه در 27 ژانویه سال 2006 از شبکه Cartoon Network پخش شد.
دوران برادران وارنر (2006-2008):
در طول شش ماه اول سال 2006، مجموعه جدیدی به نام
Tom and Jerry Tales در استودیوی انیمیشنی برادران وارنر تهیه شد. 13 اپیزود نیم ساعته (هر کدام از 3 انیمیشن کوتاه تشکیل شده بودند) تهیه شد که تنها روانه بازارهایی غیر از بریتانیا و آمریکا شد و بعدها در فوریه 2006 در بریتانیا از شبکه بومرنگ پخش شد و سپس از برنامه Kids4The CW در آمریکا پخش شد. این مجموعه اولین مجموعه تلویزیونی تام و جری بود که از سبک اصلی و اولیه و خشونت انیمیشن های کلاسیک استفاده کرد. این مجموعه در 22 مارس 2008 کنسل شد.
تام و جری خارج از آمریکا:
زمانی که این مجموعه از شبکه های تلویزیونی بریتانیا نمایش داده می شد ( از سال 1967 تا 2000 معمولا از
BBC ) خشونت موجود در آن سانسور نشد و مامی نیز بر جای ماند. بعدها تام و جری به صورت دیگری از شبکه BBC پخش شد به این شکل که وقتی پخش برنامه ای با مشکل مواجه می شد و قطع می شد بجای آن تام و جری جایگزین و پخش می گردید ( مانند برنامه هایی که پخش زنده داشتند) چراکه مطمئن بودند با این کار بینندگان منتظر شروع مجدد برنامه خواهند ماند و شبکه را عوض نخواهند کرد. در سال ثابت شد که 1993این روند بسیار نتیجه بخش بوده است. زمانی که برنامهNoel's House Party بخاطر تهدید بمبگذاری در مرکز BBC کنسل شد، بجای آن تام و جری پخش شد تا این فاصله را پر کند و برنامه بعدی شروع شود. در سال 2006 ، مادری به خاطر صحنه های سیگار کشیدن در کارتون ها شکایت برد و در صحنه هایی که تام برای ابراز عشق و علاقه خود از یک سرگرمی مثل سیگار استفاده می کرد، اعلام کردند که صحنه های سیگار کشیدن در تام و جری بایستی سانسور گردد.

به دلیل عدم وجود دیالوگ در تام و جری ، این انیمیشن به زبان های مختلفی ترجمه شد. تام و جری در سال 1964 در ژاپن پخش شد. طبق یک تحقیق که در سال 2005 در ژاپن توسط تلویزیون
TV Asahi با نمونه گیری از رده های سنی مختلف نوجوان تا بزرگسال به عمل آمد ، تام و جری رتبه 85 در یک لیست از 100 برنامه برتر خارجی زبان را دارا شد. اما طی یک رای گیری اینترنتی این رتبه 58 شد.

تام و جری به مدت طولانی در آلمان نیز محبوب بود. این کارتون ها به زبان آلمانی دوبله شدند بگونه ای که شرح صحنه می کردند و گاهی چیزی اضافه و کم می کردند. اپیزودهای مختلفی در اپیزود
Jerry's Diary جای گرفته بودند (1949) که در آن تام درباره ماجراجویی هایی گذشته چیزهایی می خواند. در هند، آسیای جنوب شرقی، ارمنستان، خاور میانه، مصر، قزاقستان، پاکستان، لبنان، شیلی، آرژانتین، مکزیک، کلمبیا، برزیل، ونزوئلا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین و در کشورهای اروپای شرقی (مثل رومانی)، شبکه های کارتونیشان هنوز هم هر روز کارتون های تام و جری را پخش می کنند. در روسیه، شبکه های محلی نیز این انیمیشن ها را در برنامه روزانه خود قرار داده اند. قبل از سقوط کمونیسم، تام و جری یکی از معدود کارتون هایی با منشاء غربی بود که در سال 1988 و 1989 در چکسلواکی و رومانی پخش می شد.
فیلم های بلند:
در 1 اکتبر 1992 شاهد اولین توزیع بین المللی کارتون بلند "فیلم سینمایی تام و جری" بودیم، فیلم در سینماهای اروپا پخش شد و سپس در 30 جولای 1993 توسط میراماکس توزیع گردید. فیلمی موزیکال با ساختاری شبیه به کارتون های معروف
MGM (مانند جادوگر شهر از و آواز در باران)، این فیلم به جهت استفاده دیالوگ و ترانه در کل فیلم برای تام و جری، مورد انتقاد شدید منتقدان قرار گرفت. در سال 2001 ، برادران وارنر اولین فیلم ویدئویی خود با عنوان "تام و جری: حلقه جادویی" را توزیع نمود که در آن تام چشم به حلقه ای دوخته که بطور تصادفی به سر جری گیر می کند . این فیلم آخرین چیزی بود که هانا و باربرا با کمک یکدیگر ساختند، چون که ویلیام هانا بعد از مدت کوتاهی از توزیع حلقه جادویی در گذشت.
O اسم خود گیر کرده است. اگر چه جونز توانست تا حدی جادوی اولیه هانا-باربرا را به مجموعه تام و جری بازگرداند اما استودیوی MGM در سال 1967 تولید این مجموعه را متوقف کرد. در آن زمان استودیوی Sib Tower 12 به "بخش هنرهای تصویری/انیمیشن MGM" تغییر نام داده بود. جونز بعد از آن، به تولید کارهای تلویزیونی ویژه و فیلم بلند The Phantom Tollbooth روی آورد.
ورود تام و جری به تلویزیون:
در سال 1965 کارتونهای هانا و باربرا بایستی به شکل سانسور شده ای به روی آنتن می رفت. تیم جونز باید کارتون هایی که مامی در آنها حضور داشت، حذف و به جای او از کاراکتر دیگری استفاده می کردند. اکثر اوقات به جایش یک زن چاق ایرلندی گذاشتند، گاهی اوقات نیز مانند
Saturday Evening Puss از یک زن جوان لاغر اندام استفاده نمودند که صدای هر دو کاراکتر را جون فوری بر عهده داشت. در هر حال در برنامه های تلویزیونی اخیر در شبکه Cartoon Network و Boomerang ، مامی را از صحنه حذف نکردند و فقط صدایش را بر عهده تئا ویدال گذاشتند تا صدای خدمتکار زن سیاهپوست با لهجه ی خاص اش را در نسخه ی جدید تغییر دهند.

بعد از آغاز کار بر روی شبکه
CBS (صبح شنبه) در 25 سپتامبر 1965، پخش این مجموعه 2 سال بعد به یکشنبه ها موکول شد و تا 17 سپتامبر 1972 به همان روال ادامه داشت. بخش آغازین هر اپیزود که امروزه در تلویزیون و دی وی دی به نمایش درمی آید از دهه 1950 تا دهه 1960 دوباره منتشر شد، به جز Puss Gets the Boot و The Night Before Christmas که هنوز هم سکانس آغازین و پایانی خود را از دهه 1940 حفظ کرده اند.
دوران دوم هانا و باربرا (1975-1977):
در سال 1975، بار دیگر هانا و باربرا مجموعه ی تام و جری را برای برنامه های صبح شنبه تولید نمودند. آنها 48 کارتون 7 دقیقه ای را با کارتون های گوریل انگوری و مامبلی ترکیب کردند و همگی آنها صبح شنبه از شبکه
ABC پخش می شدند (بین 6 سپتامبر 1975 و 3 سپتامبر 1977) . در این کارتون ها ، تام و جری (با پاپیون قرمز) که سالیان درازی دشمن همدیگر بودند ، با یکدیگر دوست شدند و به ماجراجویی می پردازند؛ چون که هانا و باربرا اینبار باید برنامه های خود را با قوانین ممنوعیت خشونت در تلویزیون کودکان تطبیق می دادند. برنامه تام و جری هم اکنون در کانال کانادایی Teletoon و همتای کلاسیک آن Teletoon Retro در حال پخش است.
دوران فیلمیشن (1980-1982):
استودیوی فیلمیشن (
Filmation) در همکاری با تلویزیون MGM نیز سعی در تولید مجموعه تلویزیونی تام و جری داشت. نسخه تولیدی آنهاThe Tom and Jerry Comedy Show ، در سال 1980 آغاز شد. در کارتون های جدید از کاراکترهای دروپی، اسپایک (بولداگ دیگری که تکس ایوری طراحی کرده بود) و بارنی خرسه استفاده کردند. کارتون های تام و جری ساخته فیلمیشن بطور قابل توجهی از نسخه های هانا و بابرا متفاوت بودند چراکه آنها دوباره تام و جری را به همان حالت اولیه برگرداندند (تعقیب و گریز تام و جری) . این نسخه در مقایسه با نسخه اصلی ، آنطور که باید مورد توجه بینندگان قرار نگرفت و از 6 سپتامبر 1980 تا 4 سپتامبر 1982 در برنامه شنبه صبح CBS پخش شد. سبک انیمیشنی آنها شباهت بسیاری به سبک انیمیشن "ماجراهای موش قدرتمند و هکل و جکل" داشت.
مالکان جدید تام و جری:
در سال 1986،
MGM توسط موسس شرکت WTBS یعنی تد تورنر خریداری شد. تورنر بعد از مدت کوتاهی شرکت را فروخت اما آرشیو مربوط به قبل از سال 1986 را نگهداشت، بنابراین تام و جری تبدیل به دارایی Turner Entertainment شد و در سالهای بعد، از شبکه هایی که تحت نظر تورنر فعالیت می کردند پخش شد، از جمله TBS، TNT، Cartoon Network، The WB، Boomerang و Turner Classic Movies .
دوران سوم هانا و باربرا (1990–1994):
یکی از بزرگترین کارها در تلویزیون صبح شنبه در دهه 1980 این بود که ستارگان سینمایی قدیمی و کلاسیک به شکل کودکانه درآمدند و در 2 مارس 1990
Tom and Jerry Kids به تهیه کنندگی شرکت های Turner Entertainment و Hanna-Barbera Productions تهیه شد که بعدها در سال 1991 به تورنر فروخته شد. این مجموعه ازFox Kids وبرنامه انگلیسی CBBC پخش شد و مدت چند سال طول کشید. در این نسخه از کاراکترهای جوانتر موش و گربه استفاده کردند که باز هم این دو در تعقیب و گریز همدیگر بودند و مانند مجموعه H-B در سال 1975، جری کراوات قرمز و تام کلاه قرمزی بر سر دارد. اسپایک و پسرش تایک (که اکنون دیالوگ هایی نیز دارند) و دروپی و پسرش دریپل نیز در این مجموعه حضور داشتند که تا 18 نوامبر1994 نیز ادامه داشت.
Terrytoonsبه کارگردانی دیچ)، کسی که خیلی خشن بود و تام را در مقابل اشتباهاتش نسبت به مامی با بی رحمی بیشتری تنبیه می کرد و مرتباً او را کتک می زد و صورتش را با سیخ داغ می سوزاند و مجبورش می کرد تا کل نوشیدنی های گازدار را تا آخر سر بکشد. با وجود این انتقاد¬ها، هنوز هم کارتون های دیچ، در کانال های بومرنگ و Cartoon Network بطور نیمه منظم پخش می شود.

تام و جری (ساخته دیچ) در خارج از اروپا و آسیا توزیع محدودتری داشته است . تمامی 13 کارتون در ژاپن بر روی دو دیسک
Tom and Jerry & Droopy موجود هستند و همچنین در بریتانیا در قسمت B مجموعه The Tom and Jerry: Classic Collection روانه بازار شده است. تمامی 13 کارتون موفقیت تجاری خوبی داشتند؛ در سال 1961، مجموعه تام و جری پرفروش ترین مجموعه آن زمان شد و از Looney Tunes که 16 سال پرفروش ترین مجموعه بود، جلوتر زد. این موفقیت یکبار دیگر در سال 1962 تکرار شد . بر خلاف انیمیشن های هانا و باربرا هیچ کدام از انیمیشن های دیچ نامزد و برنده جایزه آکادمی نشد و کمتر مورد توجه بینندگان قرار گرفت. دیچ مکرراً از فیلم هایش دفاع می کرد. او در یک مصاحبه ای با نیویورک تایمز درباره کار بروی تام و جری گفت که "تمامی کارشناسان می گویند انیمیشن های من جزء بدترین مجموعه های تام و جری هستند ،[...] من عضو UPA (اتحادیه فیلم سازان آمریکا) بودم، پیش زمینه ای که من داشتم بیشتر به چکسلواکی نزدیک بود، علاقه خاصی به تام و جری نداشتم اما زمانبندی آن ، صورت حرکات و زد و خورد در آن فوق العاده بود و همگی اینها تکنیک هایی بودند که در چکسلواکی باید آنها را یاد بگیرند، سبک چکسلواکی هیچ وجه مشترکی با این کارتون ها نداشت".
دوران چاک جونز (1963–1967):
بعد از توزیع آخرین کارتون های دیچ، چاک جونز که بعد از سی و چند سال همکاری با برادران وارنر، اخراج شده بود، به همراه شریک خود لز گلدمن برای خود استودیویی برپا کردند (
Sib Tower 12 Productions) آنها در سال 1963 شروع به تولید 34 انیمیشن دیگر از تام و جری نمودند که در همگی آنها از سبک مشخص جونز استفاده شده. با وجود اینکه این کار توسط همان هنرمندانی که با جونز در وارنر کار می کردند تهیه شده بود، این انیمیشن های جدید از موفقیت بیشتری برخوردار شدند.

جونز در خصوص مطابقت دادن روش و سبک خود با نوع طنز رایج در تام و جری مشکل داشت و در برخی کارتونها، شخصیت و سبک و استوری بورد را تغییر داد. کاراکتر ها نیز تا حدودی دستخوش تغییر شدند: ابروهای تام کلفتر شد، رنگ موهایش خاکستری، گوش هایش تیزتر و گونه هایش نیز پوشیده از مو شده بود، در حالیکه چشمها و گوش های جری درشت تر ، رنگ اش قهوه ای روشن و با مزه تر شده بود. بعضی از کارتون های تام و جری ساخته جونز ، یادآور کارهایش با وایل یی (کایوت و رودرانر) هست، از جمله طنزهایی که مربوط به بیهوشی کاراکترها یا سقوط آنها از ارتفاع بلند می شد.
MGMشد. 13مورد از مجموعه تام و جری ( از جمله Puss Gets The Boot) نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه شد و 7 تای آنها برنده جایزه اسکار شد و در این بخش رکورد استودیوی دیزنی را شکستند.

تام و جری نسبت به دیگر مجموعه کارتون های سینمایی بیشترین جوایز آکادمی را از آن خود کرده است. این مجموعه در طول پخش های سینمایی همچنان مشهور ماند، حتی زمانی که به دلیل کمبود بودجه در دهه 1950 سرعت تهیه این مجموعه بسیار پایین آمد. بعد از رایج شدن تلویزیون در دهه 1950، درآمد گیشه های بلیط فروشی کاهش یافت و
MGM ابتدا برای مبارزه با این بحران، تمامی مجموعه هایش را به صورت سینما اسکوپ تهیه کرد . بعدها MGM متوجه شد که پخش مجدد کارتون های قدیمی اش به اندازه ی کارتون های جدید برایش درآمدزاست. مدیران MGM تصمیم گرفتند درسال 1957 استودیو را تعطیل کنند. تمامی 114 انیمیشن کوتاه هانا و باربرا تحت عنوان Tot Watchers در 1 اگوست 1958 توزیع شدند. هانا و باربا استودیوی انیمیشنی تلویزیون خود را با نام Hanna-Barbera Productions را در سال 1957 تاسیس کردند و شروع به تهیه برنامه ها و فیلم های تلویزیونی مشهوری نمودند.
دوران جین دیچ (1960–1962):
در سال 1960، کمپانی
MGM بار دیگر شروع به ساخت مجموعه تام و جری کرد و با شرکت انیمیشن اروپایی Rembrandt Films قرارداد بست تا 13 انیمیشن کوتاه تام و جری را تهیه کنند. تمامی این کارتون ها توسط انیماتور معروف،جین دیچ (عضو UPA) کارگردانی و توسط مالک شرکت،ویلیام استایدر تهیه شد.او می گفت: "همیشه یک احساس تنفر بخصوصی نسبت به تام و جری داشتم و آنها را نمونه ای از خشونت نامفهوم، درد و انتقام و حمله می دانستم."

موسیقی متن انیمیشن های جین دیچ بر عهده استپان کونیچک (شاگرد کارل آنچرل و رهبر ارکستر سمفونی فیلم) و واتسلاو لیدل بود، نویسندگی آن نیز بر عهده لارز بورن، کریس جنکینز و الی باور بود. اکثریت جلوه های ویژه ی صوتی در فیلم های دیچ توسط آلن سویفت تهیه می شد.
جین دیچ به منظور اینکه هیچ ارتباطی با کمونیسم نداشته باشد اسامی کارمندان خود را در سکانس آغازین فیلم تغییر داد (به عنوان مثال اشتپان را استیون و واتسلاو را ویکتور نوشت). انیمیشن های ساخته ی او هم جزئی از کارتون های تام و جری بود با این تفاوت که عبارت "ساخته شده در هالیوود، آمریکا." را در آخر فیلم نداشت. از آنجایی که استودیوی دیچ پشت پرده های آهنین قرار داشت، موقیعیت استودیو در کارتون مشخص نبود. در اواسط تهیه مجموعه ، رئیس تولید آن جو ووگل از
MGM اخراج شد و از دیچ و همکارانش خواست تا زودتر ساخت این مجموعه را به پایان برسانند و آن را توزیع کنند. قرارداد با متروگلدن مایر به پایان رسید و 13 انیمیشن کوتاه با عنوان ! Carmen Get It در یک دسامبر 1962 توزیع شد.

از آنجایی که تیم دیچ/اسنایدر با بودجه ای کم کارتون ها را تهیه می کردند (حدود 10000 دلار )، فیلم هایشان غیر معمول و عجیب بودند. حرکات کاراکتر ها با سرعت بیشتری اجرا می شد طوریکه اغلب نمای تند و سنگینی ایجاد می¬کردند، در نتیجه به نظر متلاطم و مریض گونه می رسیدند. موسیقی متن از موسیقی پراکنده، دیالوگ های نامفهوم و انعکاس سنگین صداها تشکیل شده بود.
بوچ و تودلز:
بوچ گربه سیاهی است که او هم دوست دارد جری را بخورد. او دشمن همیشگی تام است . با این حال در بسیار از اپیزودها بر سر تودلز با تام به رقابت می پردازد. او همچنین در برخی از کارتونها ، رفیق و دوست تام است و سردسته افراد تام (تاپسی و میت هد) می شود. او بیشتر از تام و جری در اپیزود هاصحبت می کند.

تاریخچه و سیرتکاملی:
دوران هانا-باربرا (1958-1940):
ویلیام هانا و جوزف باربرا هر دو برای انیمیشن
MGM کار می کردند. بعد از بحران مالی مجموعه Captain and the Kids ، باربرا به عنوان طراح استوری بورد و طراح کاراکتر با هانا که یک کارگردان مجرب بود، همراه شد تا کارگردانی فیلم های MGM را بر عهده بگیرند.برای شروع کار، جوزف باربرا پیشنهاد تهیه کارتون موش و گربه با عنوان Puss Gets the Boot را داد، او طی یک مصاحبه گفت : "ما به 2 کاراکتر نیاز داشتیم که در حال کشمکش و گریز باشند، ایده گربه و موش به نظر جالب می آمد و یک فکر اساسی بود." هانا و بسیاری از کارمندان استودیو از این ایده ناراضی بودند و می گفتند که این ایده یک ایده ی ابتکاری نیست و قبلاً کارتونهای موش و گربه ای زیادی داشته ایم. ولی با این وجود، این انیمیشن کوتاه در اواخر سال 1939 آماده شد و در 10 فوریه 1940 جهت پخش در سینماها توزیع شد. داستان آن نیز در مورد یک گربه خاکستری رنگ به نام جاسپر بود که دائماً در حال تعقیب موشی به نام جینکس بود (اسم موش هرگزگفته نشد). اما بعد از اینکه بطور تصادفی گلدان و پایه اش شکست، مامی (کلفت آفریقایی- آمریکایی، که بعدها صاحب تامی بود) جاسپر را تهدید کرد که اگر دوباره چیزی را بشکند او را از خانه بیرون خواهد کرد. جینکس هم از این موقعیت به نفع خودش استفاده کرد و شروع کرد به پرت کردن و انداختن شیشه های شراب، بشقاب های سفالی، قوری چای و هر چیز شکستنی دیگر... Puss Gets the Boot بدون هیچ سر و صدایی آماده توزیع شد و هانا و باربرا، شروع به تهیه کارهای دیگری به غیر از موش و گربه کردند(مثل Gallopin' Galsو Officer Pooch ). بعد از این که این کارتون مورد توجه صاحبان سینماها و حتی آکادمی اسکار واقع شد و آن را نامزد دریافت جایزه آکادمی بهترین انیمیشن کوتاه اعلام کردند (سال 1941)، نگرش بدبینانه نسبت به موش و گربه تغییر یافت. اما این انیمیشن در مقابل دیگر انیمیشن استودیوی MGM به نام The Milky Way بازنده شد و نتوانست برنده جایزه آکادمی شود.

فرد کویمبی (
Fred Quimby) تهیه کننده، که مدیریت استودیوی انیمیشنی MGM را عهده دار بود ، به سرعت هانا و باربرا را از کار کردن بر روی تک کارتون ها کنار کشید تا انحصاراً بر روی کارتون های موش و گربه کار کنند. هانا و باربرا مسابقه ای را داخل استودیو ترتیب دادند تا اسمی را به قید قرعه برای موش و گربه انتخاب کنند و سرانجام "جان کار" نام "تام و جری" را پیشنهاد داد و برنده 50 دلار شد. تولید تام و جری با The Midnight Snack در سال 1941 آغاز شد. هانا و باربرا تا زمانی که در MGM بودند کارتون دیگری به غیر از موش و گربه را کارگردانی نکردند. باربرا داستان کارتون ها را خلق می کرد و هانا بر روی تهیه کارتون نظارت می کرد. ظاهر فیزیکی تام در طی سالها تغییر نمود. اوایل دهه 1940 پشمالو بود، چین های زیادی بر روی صورتش داشت و ابروهایش نیز کلفت بود، تمامی اینها در اواخر 1940 به شکل طبیعی تر درآمدند و تام شبیه یک گربه واقعی شد. اوایل او بر روی چهار پا راه می رفت ، اما رفته رفته این حالت تغییر یافت و بر روی دو پا راه رفت.اما جری برخلاف او تا آخر به همان حالت باقی ماند . در اواسط دهه 1940 ساخت این مجموعه بسیار پرانرژی و سریع پیش می رفت.
اسپایک و تایک:
برخی مواقع تام برای گرفتن جری مجبور بود از عهده اسپایک هم بر بیاید (یک سگ بزرگ عصبانی و بد طینت که تلاش می کند تام را به خاطر اذیت کردن پسرش تایک بگیرد). اساساً اسپایک بی نام و بی صدا بوده (به غیر از صداهای زوزه کشیدن و گاز گرفتن) و اغلب اوقات بطور نامشخص حمله می کرد بدون اینکه بداند به تام حمله کرده یا جری، که معمولاً به تام حمله می کرد. در کارتون های بعدی ، اسپایک اغلب حرف می زند و از اصطلاحاتی به تقلید از کمدین معروف جیمی دورانت استفاده می کند، بیلی بلچر و داوز باتلر صدای این کاراکتر را بر عهده داشتند. رنگ پوست او در این مجموعه از خاکستری به قهوه ای مایل به زرد تغییر می کند. اضافه شدن کاراکتر تایک ، پسر اسپایک، در دهه 1940 باعث شد تا شخصیت اسپایک تا حدودی خوش اخلاق تر شود. اسپایک در اکثر کارتون هایی که حضور دارد، یا در حال تکمیل کردن یک چیزی است (مثل خانه ای برای خود) و یا در حال چرت زدن است تا اینکه تام و جری از راه می رسند و مزاحم کار او می شوند. اسپایک نیز معمولاً از روی غرض ورزی، تام را مقصر می داند و او را تهدید می کند که اگر یکبار دیگر آن کار را انجام دهد بلای بدی به سرش خواهد آورد و به نوعی از او می خواهد تقصیر دیگری را به گردن بگیرد و جری که از دور می شنود معمولاً هر کاری که از دستش بر بیاید برای خراب کردن کارهای اسپایک انجام میدهد. تام نیز تلاش می کند تا جلوی او را بگیرد اما نمی تواند و مجروح می شود. در نهایت چاره ای ندارد جز اینکه تقصیر او را به گردن بگیرد و از دست اسپایک فرار کند و بطور غیر قابل اجتنابی شکست می خورد. اسپایک با او کاری می کند که درآخر تام را مجروح یا در بدترین وضع می بینید. در حالیکه جری را در کنار اسپایک می بینید که او را نوازش می کند. در آخر تام قول می دهد که هیچ وقت در کارهای او دخالت نکند و جری این بار ، دیوانه وار خانه را ترک می کند و پا به فرار می گذارد (
Hic-cup Pup).

اسپایک بیشتر به خاطر عبارت "کوش کن گربه هه!" (!
Listen pussy cat) معروف است (زمانی که او تام را تهدید می کند) و عبارت معروف دیگر او "پسر خودمه" (!That's my boy) است (موقعی که پسرش را تشویق می کند). تایک، توله سگ با نمک ، شیرین ، شاد و دوست داشتنی است. او پسر اسپایک است اما بر خلاف پدرش ، صحبت نمی کند و تنها با پارس کردن ، زوزه کشیدن، تکان دادن دمش و غرغر کردن با پدرش ارتباط برقرار می کند. پدر تایک معمولاً مواظب اوست و آرامش او را فرآهم می کند. تایک پدرش را دوست دارد و اسپایک هم او را دوست دارد. آنها مانند دو دوست با یکدیگر کنار می آیند، بیشتر اوقات یا در خواب هستند و یا اسپایک در مورد حقایق مهم سگ بودن با او صحبت می کند. ظاهر تایک مانند اسپایک در طی سالها در حال تغییر بوده (از خاکستری با پنجه سفید تا قهوه ای مایل به زرد) . زمانی که اپیزود Tom and Jerry Kids بر روی آنتن رفت، بینندگان برای اولین بار صدای تایک را شنیدند.
Posse Cat اشاره نمود که در آن جری قول میدهد اگر تام او را آزاد کند ، نصف غذایش را به او بدهد اما بعد زیر قولش می زند) بعضی مواقع هم او به قولش عمل می کند و دوستی آنها بعد از حل شدن مشکل به سرعت منحل نمی شود . تام چندین بار عاشق می شود و اولین عشقش "توتس" (Toots) در اپیزود Puss n' Toots است و او را " تامی" صدا می کند. او همچنین به گربه ای به اسم توتس در The Mouse Comes to Dinner علاقمند می شود (با اینکه این گربه ظاهر متفاوتی نسبت به Toots قبلی داشت). بیشترین علاقه تام به تودلز بوده که هیچوقت در کارتون های تام و جری دیالوگی نداشته است.

با وجود اینکه 5 انیمیشن کوتاه در آخر به مرگ تام منتهی می شود، اما مرگش دائمی نبوده است. او حتی برخی اوقات درباره مرگ خود در دفتر خاطرات جری چیزهایی می¬خواند. او بارها دیده شده که در اثر انفجار مرده و به بهشت رفته است.
صدای تام و جری:
با وجود اینکه بسیاری از شخصیت های اصلی و فرعی در این مجموعه صحبت می کنند اما به ندرت پیش می آید که اینها نیز صحبت کنند. تام بیشتر در موقع عشقبازی شروع به آوازخوانی می کند. مثلا در اپیزود
Solid Serenade در سال 1946، آهنگ Louis Jordan با عنوان "Is You Is Or Is You Ain't My Baby" را می خواند. در تعدادی از این انیمیشن ها نیز تام در زمان روابط عاشقانه خود با گربه های ماده با لهجه فرانسوی شروع به آواز خواندن می کند. در پایان The Million Dollar Cat، تام بعد از دشمنی با جری می گوید : "هی! من میلیون ها دلار رو دور میندازم ...اما خوشحالم!".

در
Tom and Jerry: The Magic Ring، جری بعد از اینکه مغازه ای را پیدا می کند که حلقه را از سر او در بیاورد، فریاد می زند : " نه، نه، نه، نه" .
در
The Mouse Comes to Dinner، تام با دوست دخترش ناخواسته روی کوره می نشیند و میگوید " هی! چی داره می پزه؟" او نیز در جواب می گوید: " تو داری می پزی! احمق". یک مورد دیگر نیز در Solid Serenade و The Framed Cat بود که تام، اسپایک (کاراکتر سگ) را در گذشتن از تله ها راهنمایی می کند. در Mouse Trouble ، تام بعد از کتک خوردن از جری می گوید : " باور نمی کنی؟"
کمک کارگردان، "ویلیام هانا" بارها صدای جیغ و فریاد و نفس نفس زدن هر دو شخصیت را بر عهده داشته. از جمله معروفترین آنها می توان به صدای قورت دادن جری و جیغ دلخراش تام اشاره کرد که صدای جیغ هانا را ضبط کرده، ابتدا و انتهای آن را حذف می کنند و اوج صدای او را انتخاب می کنند.

انیمیشن
Blue Cat Blues توسط جری روایت می شود ( با صدای Paul Frees). هر دوی آنها در انیمیشن The Lonesome Mouse بیش از یکبار صحبت کرده¬اند. فیلم بلند Tom and Jerry: The Movie ، اولین و تنهاترین نمونه از این مجموعه است که موش و گربه ی معروف، مرتباً صحبت می کنند. در آن فیلم صدای تام بر عهده ریچارد کایند و صدای جری بر عهده دانا هیل بود.
MGM مثل "جادوگر شهر از" و "مرا در سنت لوییس ملاقات کن"). معمولا از دیالوگ های بسیار کمی در این مجموعه استفاده می شد، چون که دو کاراکتر تام و جری فقط در مواقع بسیار نادری به انگلیسی صحبت می کنند . ولی با این حال برخی از کاراکترها ی فرعی تا این حد محدود نیستند . به عنوان مثال کاراکتر "مامی دو کفشه" (Mammy Two Shoes) در هر کارتونی که بوده دیالوگ هایی داشته است.

اما بیشتر صداهایی که برای تام و جری استفاده می شد صدای خنده و جیغ بلند آنها بود. از سال 1954 تمامی کارتون های تام و جری به صورت یک نسخه برای شرکت در آکادمی اسکار تهیه شدند و در سال 1954 و 1955 برخی از کارتون ها دو نسخه متفاوت داشتند . یک نسخه با نسبت آکادمی برای اندازه واید اسکرین(1.75:1) و دیگری به شکل سینما اسکوپ تهیه شده بود. از سال 1955 تا زمان بسته شدن استودیوی
MGM تمامی کارتون های تام و جری به شکل سینما اسکوپ ساخته شدند.
انیمیشن های هانا و باربرا بصورت نگاتیوهای رنگی و تکنیکالر بوده اما انیمیشن های دهه 1960 به صورت متروکالر بودند.

کاراکتر ها:
تام و جری:
تام که در اولین حضورش "جاسپر" نام داشت ، یک گربه خانگی سفید و آبی است. او شخصیت اصلی داستان است و در ناز و نعمت و به سبک های مختلفی زندگی می کند، جری نیز موش خانگی کوچک قهوه ای رنگی است و معمولا نزدیک تام زندگی می کند و کاراکتر درجه دو داستان است. "تام" یک نام عمومی برای گربه های نر است (شخصیت کارتونی سیلوستر ساخته برادران وارنر در اصل توماس نام داشت).

جری نسبت به جثه اش قدرت فوق العاده ای دارد و چیزهایی مثل سندان را به راحتی جابجا می کند و فشارهای زیادی را متحمل می شود. برخلاف سناریوی معمول که گربه موش را می خورد ، تام به ندرت می تواند جری را بگیرد. اکثر تلاش های او برای شکنجه و تحقیر کردن جری بوده است و با وجود اینکه بسیار پرانرژی و مصمم است نمی تواند با عقل و ذکاوت جری برابری کند. در صحنه های آخر هر کارتون معمولا جری برنده و تام بازنده است. اما زمانی که جری در نقش مهاجم ظاهر می شود، تام نیز برنده می شود (بهترین نمونه، کارتون "گربه میلیون دلاری" است که تام برای حفظ ثروتی که به دست آورده نباید به دیگر حیوانات آسیب برساند، در این بین جری تام را تا حدی شکنجه می دهد که او از کوره در میرود و به جری حمله می کند). زمانی که آخرین تله جری نتیجه عکس می دهد، هر دوی¬آنها می بازند (برای نمونه می توان به اپیزود
Filet Meow ساخته ی چاک جونز اشاره کرد که در آن جری از کوسه ای می خواهد که تام را بترساند تا نتواند ماهی قرمز را بخورد و در نهایت کوسه خود جری را نیز می ترساند). بعضی اوقات نیز آنها با یکدیگر دوست می شوند (فقط موقع بروز یک سری اتفاقات و بعد تام دوباره جری را دنبال می کند).
نظرات 1 + ارسال نظر

سامانه پیام کوتاه رایگان نوآوران به وبمسترانی که لینک تبلیغی نوآوران را در وبلاگ خود ثبت نمایند. برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://noavaran.ir.tc/?page_id=569
سامانه پیام کوتاه نوآوران
http://noavaran.ir.tc

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد