بررسی مایا و تری دی

مایا (Maya) یک بسته نرم افزاری مدل سازی و گرافیک کامپیوتری سه بعدی حرفه ای و پیشرفته است که اولین بار توسط شرکت Alias Systems Corporation برای طراحی فضاهای مجازی سه بعدی وانیمیشن ارایه شد. مایا نرم افزاری است که برای صنایع فیلم سازی یا تلویزیون، بازی های کامپوتری و ویدیویی به مثابه ابزاری بی نظیر به شمار می رود که گاهی در طراحی و به تصویر کشیدن ایده در فیلم ها حرف اول را می زند، زیرا به کمک آن می توانید علاوه بر بسیاری قابلیت های قابل توجه، نور پردازی کرده یا یک دوربین داشته باشید.


این نرم افزار به خاطر ویژگی های منحصر به فردش در سال 2003 موفق به کسب یک جایزه آکادمی ملی علوم و هنرهای تلویزیونی آمریکا در بخش "دستاوردهای فنی و علمی" برای بهترین نرم افزار ساخت انیمیشن و طراحی سه بعدی شد. مایا در واقع ترکیبی از 3 خط تولید است که در نهایت به Autodesk ختم شد.

اغلب فیلم های هالیوودی که در دهه 1990 ساخته می شد، ترکیبی از چندین تکنیک را در اختیار داشتند. بدین ترتیب که فیلم هایی مانند پارک ژوراسیک، ترمیناتور 2 و The Abyss بی‌پایان ابتدا برای ساخت الگو و مدل به استودیو Alias فرستاده می‌شدند، سپس برای ساخت انیمیشن به Softimage و برای rendering و کارهای نهایی به PhotoRealistic RenderMan ارسال می شدند.
بعدها با ساخت نرم افزارهایی که قابلیت های متعدد و تکنیک های گوناگون را در اختیارداشتند، این مراحل به یک شرکت خاص منتهی می شد. پس از ارایه مایا در 1998 شرکت Alias تقریبا انتشار دیگر نرم افزارهای ساخت انیمشن خود را متوقف کرد و از کاربران خواست این نرم افزار را تهیه کنند. پس از فراز و نشیب های بسیار شرکت مذکور و محصول پر طرفدارش بالاخره به Autodesk فروخته شد.

بسیاری از برنامه های معروف تلویزیونی، فیلم های سینمایی ، کارتن و بازی‌ها چون Xenosaga، the Sims ،کارتن پارک جنوبی، شرک ،داستان اسباب بازی، افسانه تام ریدر، با استفاده از این نرم افزار ساخته شده اند.

البته یک نسخه کوچکتر ازمایا ویژه ساخت بازی های کامپیوتری به بازار عرضه شده کهMaya builder نام دارد. البته این نرم افزار نفوذ زیادی در زمینه تبلیغات نیز دارد وشبکه های تلویزیونی مختلفی ازآن استفاده می‌کنند. تا کنون 25 نسخه از این نرم افزار به بازار ارایه شده که اولین آن در سال 1998 و جدیدترین نسخه ارایه شده در فوریه 2008 بوده است.
مایا دردو نسخه به بازار ارایه شده است. نسخه اول یا Maya complete نسخه تکمیل شده این نرم افزار است. اما نسخه Maya unlimited، نسخه حرفه ای مایا است. با قابلیت های اضافی که این نرم افزار دارد، بدون هیچ محدودیتی می توانید همه چیز را دربستر زمان متحرک سازی کنید.
نسخه Maya complete: شامل اکثر ویژگی‌های نرم افزارمایا است وبرای اغلب کاربران کاربرد دارد. اما نسخهMaya unlimited دارای چهار ویژگی اضافی دیگر نیز هست.
قابلیت Cloth: با این ویژگی می‌توانید برای کاراکتر خود یک لباس تعریف کنید، بدین ترتیب که با حرکت کاراکتر، لباس او نیز دارای حرکت مناسب باشد.
قابلیت Fur: با این ویژگی می توانید برای کاراکترخود یک سطح مو ایجاد کنید. البته با این قابلیت نمی توان موهای بلند ایجاد کرد.
قابلیت Live: با این ویژگی قادر خواهید بود با تجزیه وتحلیل فیلم واقعی، مکان دوربین واقعی را پیدا کرده و سپس یک دوربین مجازی ایجاد کنید. پس از آن می توانید حرکاتی مانند حرکات دوربین واقعی داشته باشید یا اشیایی را درصحنه ایجاد کنید.
قابلیت Fluids: این ویژگی شبیه سازی سریع و واقع گرا از دود و آتش ابر ومایعات را ایجاد می‌کند.
قیمت آخرین نسخه Unlimited این نرم افزار که 6‌هزارو 995 دلار بود در ماه فوریه از سوی شرکت Autodesk به 4 هزار و 995 دلار کاهش داده شد. قیمت نسخه کامل این محصول نیز در همین ماه، 2 هزار و 995 دلار بوده است.
3DStudio Max یکی دیگرازقوی ترین برنامه ها در زمینه طراحی سه بعدی و انیمیشن سازی است. با کمک 3Ds Max می‌توان طرح ها، اجسام و کاراکتر های سه بعدی و همچنین انیمیشن های زیبا و با کیفیت بسیار بالا را در مدت زمان کوتاهی خلق کرد. ناگفته نماند، ابزارهای گوناگون و کامل این نرم افزار آن را از نرم افزار های مشابه متمایز ساخته است.
قابلیت های این نرم افزار بسیار زیاد است که از آن جمله می توان به خلق انواع اجسام سه بعدی مطابق نیازکاربر اشاره کرد. علاوه بر این، مهندسان نقشه کش می تونند طراحی های خود در اتوکد را وارد این نرم افزار کرده و نمای سه بعدی از آن ایجاد کرده و با چاپ آن، نمای کلی طرح را قبل از اجرا به مشتریان نشان دهند. همچنین با استفاده از این نرم افزار می‌توان، کاراکتر های سه بعدی خلق کرده و از آنها انمیشن‌های زیبای بسازید. لازم به ذکر است، انیمیشن های آموزشی نیروی انتظامی به کمک این برنامه تهیه شده است. از 3Ds Max در خلق جلوه های ویژه در فیلم ها نیز استفاده می شود. از این نرم افزار در فیلم هایی مانند مسیر سبز، آخرین سامورایی، Panic room، حلقه، کارآگاه گجت، 1 Xmanتا 3، اگه می تونی منو بگیر، شغل ایتالیایی ، Driven، مرد عنکبوتی3، ماموریت غیرممکن، کارتون شگفت انگیزان و سگ- گربه بهره گرفته شده است. نسخه های اولیه این نرم‌افزارتوسطYost Group و برای پلتفرم داس طراحی و از سوی Autodesk منتشر شد. نسخه‌های بازبینی شده بعدی ویژه سیستم عامل ویندوز طراحی و با نام تجاری3D Studio MAX عرضه شد. درآوریل 2008جدیدترین نسخه این نرم افزار و به عبارتی نسخه یازدهم آن به بازار عرضه شد. قیمت آخرین نسخه این محصول به همراهplug-in‌های ویژه سه بعدی 389دلار و بدونplug-inها، 299دلار است.

نظرات 1 + ارسال نظر
سهیلا 19 خرداد 1389 ساعت 09:55 ق.ظ

سلام مقالاتتون خیلی خوبه اگه میشه بیشترو بیشتر بزارین ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد