هفت اصل خلاقه جان لستر برای انیمیشن

تو این مقاله جان لستر هفت اصل خلاقه را برای انیمیشن کارها بیان می کنه من این اصول رو که ترجمه

خانم فاطمه کشفی هست براتون گذاشتم امیدوارم استفاده کنید.


 ١- هیچ وقت با یک ایده پیش نیاین : صرف نظر از اینکه قصد نوشتن یک کتاب ، طراحیه مبلمان یا ساخت یک فیلم انیمیشن رو دارین در ابتدا فقط با یک ایده شروع نکنین ؛ با ٣ تا شروع کنین. چرا ؟ دلیلش ساده ست : اگر یه تهیه کننده با یه طرح پیشنهاذی برای یه پروژه پیش من بیاد و وقت زیادی رو تنها صرف یه موضوع خاص کرده باشه ، مسلما خودش رو محدود کرده. جواب همیشگیه من به او اینه که برو و وقتی بیا که ٣ ایده داشتی . ٣ ایده ی واقعا خوب که نتونی تصمیم بگیری کدوم بهتره و هر ٣ قابل دفاع باشن. بعد از اونه که ما بهترین ایده رو انتخاب خواهیم کرد. این مسئله رو فراموش نکنین که افراد خلاق اغلب تمام توجهشون رو معطوف به یه ایده می کنن و در نتیجه درست در آغاز پروژه خودشون رو بی جهت محدود میکنن. اما وقتی خودتون رو ملزم به انجام این توصیه کنین این الزام شما رو وادار می کنه به چیز هایی بیندیشین که تا کنون به آن ها بی توجه بودین و این دید شما رو عوض می کنه ودر آخر ... باور کنید که همیشه حداقل ٣ ایده ی خوب وجود داره !


 ٢- اولین خنده رو به یاد بیارین : یه مشکل بزرگ در انجام پروسه های خلاقانه برمی گرده به ارزش و ظرفیت ایده ی شما : اصلاح ، دستکاری و تصحیح ایده خیلی مهمه اما همیشه خطری رو با خود داره : فرض کنید که شما داستان ، جوک یا ایده ی جالبی رو مکتوب کردین این خوبه ولی نباید فراموش کنین که به مرور زمان از تاثیر آن کاسته می شه . وقتی شما یه جوک بامزه رو برای بار دوم می شنوین هنوز هم عمیقا می خندین بار سوم و چهارم کمتر و بار صدم از اون متنفر می شین ! من به نویسنده ام می گم : حواست به اولین خنده ای که کردی باشه ! اگه لازم می بینی بنویسش . به تدریج مایه ی زحمتت می شه اما مهمه که بنویسی. چیز های خوب فراموش می شن چون افراد نمی تونن به خاطر بیارن که دفعه ی اول از شنیدن اون ها چه حسی داشتن.


٣- انیمیشن یعنی یه کار گروهی : یه سوال مهمی که اغلب عنوان میشه اینه که گروه ها خلاق ترن یا افراد ؟ به نظر من در اغلب موارد این گروهه که شما را موظف می کنه که از قوانین مشخصی پیروی کنین و به عنوان مدیر گروه این منم که حرف آ خر رو می زنم اما اینجا یه قانون مهم وجود داره و اون اینه که مهم نیست که ایده توسط چه کسی داده میشه .این گروهه که بایستی صمیمانه و بی ریا به افراد خلاق در تحقق ایده هاشون کمک کنه و البته یادتون باشه که در انتها هیچ الزامی به اجرای خواست گروه نیست.

۴-کیفیت شالوده و نقطه ی کمال کار شماست:

یه قانون بسیار مهم وجود داره : مصالحه نکنین. صرف نظر از قیود تولید ، محدودیت های هزینه یا ضرب العجل های کاری روی کیفیت کار مصالحه نکنین. اگر شما به ایده ی بهتری رسیدین و این یعنی که مجبورین دوباره از چرکنویس و خط خطی هاتون شروع کنین ، این کارو بکنین . در هر صنعت خلاقه ای کیفیت زیر بنای حرفه ی شماست که در طولانی مدت چهره ی واقعیه خودشو نشون می ده و بر سایر مسائل می چربه . بسیاری از مدیران از فهم این مسئله در میمونن ولی تماشاگران متوجه اون میشن .به یاد داشته باشین که فرآیند کاری زمانی خاتمه پیدا می کنه که یه فرد خلاق ، حرفه ای و مسئول میگه که به پایان رسیده. این مسئله به این معنی نیست که هیچ فشاری وجود نداره –همیشه و در هر صورت فشار کاری وجود داره . اما این فرد خالقه که همیشه نیاز داره آخرین کلام رو بگه.

۵- ابتکار و خلاقیت با شوخی و خوشمزگی بدست میاد نه با رقابت و چشم و هم چشمی :
" یه تصوری وجود داره که شما دو نفر رو که چشم دیدن هم رو ندارن تو یه اتاق بذارین به این امید که این همه انرژیه منفی که از آن ها ساطع میشه به یه نتیجه ی خلاقانه برسه ." من مخالف این کارم . همکاری ، صمیمیت و شوخی و تفریح این ها روش کارن . افراد خلاق بایستی باور داشته باشن که تمامیه افراد از آنها در ساخت یه فیلم فوق العاده حمایت می کنن .آنها نیاز دارن که باور کنن ، افراد درگیر کار آنچه که آن ها می گن رو درک می کنن. آدم های خلاق به راحتی کسل و بداخلاق می شن و سرو کار داشتن باهاشون یه کم سخته . شما مجبور میشین کار رو براشون مفرح و مطبوع کنین ، باید حواستون به اون ها باشه. افراد خلاق فقط زمانی کارهای خیلی خوب تولید می کنن که شما واقعا خلاقیت اون ها رو به مبارزه بطلبین. آنها ناگزیرن که آنچه روش کار میکنن رو دوست داشته باشن و باید باعث افتخارشون باشه که بخشی از یه پروژه ی خاصن.

۶-یه خروجیه خلاق و بی نظیر همیشه بازتاب دهنده ی فردیه که در راس کار قرار دارهیه مدیر بد به تولید خلاقانه صدمه می زنه .کار کردن با کسانی که می خندن ، دیوونه بازی در میارن و کار های احمقانه می کنن سخته . یه مدیر که خلق و خوی نامناسبش رو توی گروه پخش می کنه و نمی ذاره کارمنداش لحظات مفرحی رو داشته باشن خلاقیتشون رو نابود می کنه و نتیجه این میشه که به سرمایه گذاری کار هم صدمه میزنه. این آدمو باید با دستای خودم آتیش بزنم .من نمیتونم پول هنگفتی رو به خطر بندازم فقط به خاطر عملکرد نامناسب یه مدیر که به کار من صدمه می زنه.


٧- با افرادی کار کنین که واقعا باورشون دارین :
تنها اون افرادی رو به جمع خلاق خودتون اضافه کنین که می دونین به اندازه ی خودتون با استعدادن . اگر خوش مشرب و خوش اخلاقن چه بهتر . اغلب مدیران از این مشی پیرور نمیکنن چون نامطمئنن . این عدم اطمینان با خلاقیت جور در نمیاد . بیشتر مدیرا دورو برشون رو با افراد بله قربان گو پر میکنن و نتیجش این میشه که تماشاگران فیلم های بدی رو می بینن.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد